KRAV efterfrågar trovärdighet hos ekokrogar

Haka på ekotrenden - men glöm inte trovärdigheten! Det skriver KRAV i en debattartikel som idag publiceras i tidningen Restauratören. KRAV efterlyser en tredjepartskontroll av restauranger som marknadsför sig som ekologiska. Utan en sådan är risken stor för fusk. Debattartikeln citeras nedan i sin helhet: "Vi har sett den komma smygande under några år, och för att i år formligen explodera. Den ekologiska trenden. Det är uppenbart att konsumenterna har tröttnat på ensidig prisfokusering. Att stilla hungern är inte nog, nu längtar många efter mat med kvalitet och ett tydligt ursprung. Förra året dök det upp alarmerande rapporter om klimatförändringar och det ger en extra skjuts till intresset för ekologiskt. Många har börjat reflektera över hur våra matvanor påverkar miljön. Lite yrvaket har marknaden börjat röra på sig. Det kommer nya produkter och det dyker upp butiker som har som koncept att enbart sälja ekologiska produkter. Även på restaurangsidan händer det saker. Allt fler har börjat profilera sig åt det ekologiska hållet under diverse beteckningar. Man vill gärna framställa sin mat som naturlig, ursprung, lokalproducerad eller eko. Vi är på väg in i en situation där det finns ett sammelsurium av begrepp, som lämnar konsumenterna villrådiga. Begreppen är ofta inte definierade, och det finns ingen utomstående part som har kontrollerat att restaurangerna lever upp till sina egna påståenden. I andra delar av kedjan från jord till bord skulle detta vara otänkbart. EU har regler som innebär att livsmedel som säljs i butik måste vara certifierade för att man ska få använda begreppet ekologisk. Men restauranger och storhushåll täcks än så länge inte av reglerna, vilket bäddar för den vildvuxna situationen. Detta är olyckligt - inte minst för branschen själv. Det är bara en tidsfråga medierna kommer att titta närmare på hur reko eko-krogen egentligen är när det kommer till kritan. Detta riskerar att slå tillbaka mot alla - inte bara dem som fuskar, utan även restauranger med höga ekologiska ambitioner. Hela begreppet riskerar att dras i smutsen. KRAV-reglerna har i sommar varit uppe till diskussion. Somliga i branschen anser att reglerna är för långtgående i sina krav på spårbarhet i alla led. Andra tycker att ribban är för lågt satt, och att de som ligger i framkant därmed inte får erkännande nog för sitt arbete. Vi lyssnar på dessa synpunkter och kommer att fortsätta att utveckla reglerna i en dialog med både bransch- och konsumentintressen. Däremot är det olyckligt om restauranger som vill profilera sig som ekologiska struntar i certifiering helt och hållet, därför att man inte helt och fullt gillar den nuvarande utformningen av KRAVs restaurangregler. Häng med på ekotrenden, men se till att skaffa er en tredjepartskontroll - KRAV-certifierng eller någon annan sorts certifiering. Då vet ni att ni har på fötterna och är trovärdiga i det långa loppet - och ni riskerar inte ert goda namn och rykte. Lena Söderberg Vd KRAV Ytterligare information: Lena Söderberg, vd, tel 070-622 78 46 Jessica Elgenstierna, informationschef, tel 070-233 16 25 Om KRAV: KRAV ekonomisk förening verkar för en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel och råvaror från ekologiskt jord- och vattenbruk samt uthålligt fiske. KRAV arbetar med opinionsbildning, utbildning, regelutveckling samt certifiering av ekologisk produktion genom dotterbolaget Aranea. KRAV står också bakom KRAV-märket, som står för: Bra miljö, God djuromsorg, God hälsa och Socialt ansvar. Det finns cirka 4 300 KRAV-anslutna företag som representerar hela kedjan från jord till bord - från lantbrukare till butiker och restauranger.