Klimatsmart lunch med KRAV

Klimatsmart lunch med KRAV

På dagens seminarium om ett hållbart samhälle, som anordnas av Världsnaturfonden och Jordbruksverket, serveras KRAV-certifierad mat till lunch.

I fokus för dagens seminarium står frågan om ett hållbart samhälle där jordbruket använder sig av jordens resurser på bästa sätt.

I Sverige arbetar över 4 000 KRAV-bönder för att öka den biologiska mångfalden och minska den negativa klimatpåverkan från jordbruket. Främst genom att inte använda kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, men också tack vare ständigt arbete för att minska gårdens energiförbrukning.

– För mig är det viktigast att inte använda gifter i min odling och jag vill att hela jordbruksnäringen ska tänka på att minska giftanvändningen, för vår hälsas skull, säger KRAV-bonden Sven Andersson på Nytorps gård söder om Enköping.

Idag är det hans grönsaker som deltagarna får äta på seminariets klimatsmarta lunch.

– Rotfrukterna som jag får av Sven kommer att vara en stor del av basen för lunchen. Jag älskar att jobba med rotfrukter, både för smaken men också för de vackra färgernas skull, säger ekokocken Carina Brydling som ansvarar för lunchen där cirka 70 procent av råvarorna är KRAV-certifierade.

Hon köper gärna råvaror från KRAV-bönder just med tanke på de höga krav som ställs på hur maten produceras.

– Jag känner mig trygg att handla KRAV, då gör jag rätt både som kock och vanlig konsument. Dessutom tycker jag att det är viktigt att gynna de producenter som satsar på ekologisk och KRAV-certifierad produktion, säger Carina Brydling.

Om seminariet: http://korta.nu/ik6g2

Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 070 665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och drygt 500 livsmedelsföretag.
• All KRAV-produktion kontrolleras.