Hushållningssällskapet börjar med KRAV-certifiering

Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge och KRAV har ingått avtal. Inom kort kommer Hushållningssällskapet att erbjuda ekologisk lantbrukscertifiering enligt KRAVs regler. - Intresset för tredjepartscertifiering växer och det här är ett sätt för oss att bredda verksamheten. I och med att KRAV öppnade sin certifiering blev det här intressant. Att enbart certifiera enligt EU-förordningen hade inte varit aktuellt, säger Mats Halling, vd för Hushållningssällskapet. Lena Söderberg, vd för KRAV, välkomnar den nya aktören. - Nu finns det inte mindre än fyra certifieringsorgan att välja mellan för den som vill KRAV-ansluta sig. Detta gynnar kunderna, eftersom företagen konkurrerar både genom kvaliteten på certifieringstjänsterna och genom att effektivisera och konkurrera med pris, säger Lena Söderberg. I första hand kommer Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge att erbjuda KRAV-certifiering inom det egna området. Men Mats Halling utesluter inte att man kan sträcka ut verksamheten till närliggande län. - Det är också tänkbart att vi i framtiden kommer att erbjuda fler certifieringar, till exempel inom landsbygdsupplevelser, som är ett växande område, säger Mats Halling. Nu återstår bara ett formellt godkännande från ackrediteringsorganet Swedac innan Hushållningssällskapet kan genomföra sina första KRAV-certifieringar. Detta väntas dock vara klart inom kort. Övriga certifieringsorgan som erbjuder eller inom kort kommer att erbjuda KRAV-certifiering är: Aranea Certifiering (dotterbolag till KRAV), SMAK samt EFSIS Scandinavia. Kontaktperson KRAV: Vd Lena Söderberg, tel 070-622 78 46 Kontaktperson Hushållningssällskapet: Vd Mats Halling, tel 070- 549 10 69 Om KRAV: KRAV ekonomisk förening verkar för en ökad produktion och konsumtion av ekologiska livsmedel och råvaror från ekologiskt jord- och vattenbruk samt uthålligt fiske. KRAV arbetar med opinionsbildning, utbildning, regelutveckling samt certifiering av ekologisk produktion genom dotterbolaget Aranea. KRAV står också bakom KRAV-märket, som står för: Bra miljö, God djuromsorg, God hälsa och Socialt ansvar. Det finns cirka 4 300 KRAV-anslutna företag som representerar hela kedjan från jord till bord – från lantbrukare till butiker och restauranger. Om Hushållningssällskapet: Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge är en fristående medlemsorganisation med uppgift att utveckla verksamheter och stödja landsbygdens näringar. Våra verksamheter omfattar rådgivning och service inom växtodling, ekonomi, miljö, ekologi, EU, trädgård, fiske- och vattenvård samt inom mat och hushåll. Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge har två helägda dotterbolag, AB Läckeby Djursjukhus som bedriver djursjukvård och HS Naturbruksgymnasium AB som bedriver gymnasieutbildning. Lantbruksrådgivningen bedrivs i ett hälftenägt bolag tillsammans med Hushållningssällskapet Östergötland. Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge har ca 4 000 medlemmar och omsätter totalt omkring 150 miljoner kronor per år och har ca 250 årsanställda.