Glädjande dom i Stockholms tingsrätt

- Det här är en glädjande dom. Den ger råg i ryggen till alla företag som har tagit ställning i miljöfrågor. Men framför allt är det en seger för alla konsumenter. Det säger Lena Söderberg, vd för KRAV, sedan Stockholms tingsrätt friat KF i ett mål som handlade om information om ekologiska livsmedel. Organisationen Sveriges Spannmålsodlare hade stämt KF för vad man ansåg var otillbörlig marknadsföring av ekologiska livsmedel. Organisationen hävdade att KFs information i filmer, på webbplatsen och i butikerna var missvisande och i vissa fall misskrediterande. De ville därför att KFs information skulle stoppas och att KF skulle betala en marknadsstörningsavgift på 5 miljoner kronor. Idag meddelade Stockholms tingsrätt sin dom, som innebär att KF frias på alla punkter. Spannmålsodlarna tvingas nu betala drygt en miljon kronor i rättegångskostnader för KF. - Det här är inte bara en seger för KF utan för alla som arbetar för en bättre miljö och framför allt för alla konsumenter som efterfrågar information, säger Lena Söderberg. - Alla budskap som sprids av företag är inte reklam. Företagen har också en viktig roll som konsumentupplysare och debattörer. - Vi är glada att de goda krafterna inom näringslivet nu får förutsättningar att fortsätta verka. Efter den här domen hoppas vi att fler företag vågar tala klartext i miljöfrågor. Ytterligare information: Lena Söderberg, vd KRAV, tel 070-622 78 46