Fortsatta ökningar för KRAV under 2007

Allt fler djur föds upp enligt KRAVs regler. Det visar ny statistik för 2007. Kraftigast var ökningen för mjölkkor, som ökade med 13 procent, medan ägg- och nötköttsproduktionen ökade med 10 procent. Försäljningen fortsätter också att öka, liksom produktutbudet, med över 1 000 nya produkter under 2007. Vid årsskiftet fanns 4 127 KRAV-certifierade artiklar. - Nu börjar bredare konsumentgrupper hitta de KRAV-märkta produkterna, och nu börjar det få effekter i alla led från jord till bord, konstaterar KRAVs marknadschef Pia Högström. Inom lantbruket ökar den KRAV-godkända produktionen, såväl inom djurhållning som inom växtodling. Fler lantbrukare har tillkommit, och befintliga har planer på att öka sin produktion, till exempel inom äggnäringen. Ökningen väntas fortsätta under 2008, eftersom det tar tid att ställa om till KRAV-godkänd produktion. Växtodlingsarealerna i karens har ökat med 45 procent. Likaså har antalet djur i karens ökat kraftigt, med en fördubbling respektive tredubbling för nötkreatur och får. Antalet suggor har ökat med 11 procent, vilket troligen kommer att innebära att slaktsvinen kommer att öka i motsvarande omfattning nästa år. Marknadens intresse avspeglas också i försäljningssiffrorna. Värdet av de KRAV-godkända varorna i grossistled 2006 var 2,1 miljarder. Varugrupper som ökade under 2006 var mejeri, kolonial, ägg, grönsaker, frukt och bär. Antalet KRAV-certifierade restauranger ökade med 33 procent jämfört med föregående år. Flera nya konferensanläggningar börjar nu satsa ordentligt. - De blir förebilder och draglok för hela sektorn. Det handlar om stora volymer och det betyder att mer mat kommer att produceras enligt KRAV-reglerna och detta leder i sin tur till att man minskar användningen av bekämpningsmedel, som kan läcka ut och förstöra vattendragen, säger Pia Högström. Ytterligare statistik, en mer djupgående analys av siffrorna, inklusive utvecklingstrender, marknadsandelar i detaljhandeln och siffror på läns- och kommunnivå finns nu uppdaterade i KRAVs statistiktjänst på adressen http://www.krav.se/sv/Om-KRAV/Statistik/ Diagram över utvecklingskurvorna (xls): http://www.krav.se/Documents/statistik/Markandsstatisstik_2007_diagram.xls Kontaktpersoner: Marknadschef Pia Högström, 070-592 30 04