Fel om KRAV i Miljöaktuellt

KRAV begär rättelse i Miljöaktuellt som felaktigt skriver att eko-morötter besprutats.

De besprutade eko-morötter som Miljöaktuellt skriver om med anledning av att företaget Ryftes åtalats för grovt miljöbrott är inte KRAV-certifierade. Det brott som företaget åtalas för gäller deras konventionella produktion. Företaget har ingen KRAV-certifierad odling.

Däremot har företaget ett packeri vars verksamhet är KRAV-certifierad för att packa morötter och andra grönsaker från KRAV-certifierad produktion på andra gårdar. Därav de KRAV-certifierade produkterna i KRAVs produktlista som Miljöaktuellt hänvisar till.

- Eftersom åtalet om miljöbrott inte berör den KRAV-certifierade verksamheten, det vill säga  packeriet, har certifieringsföretaget inte återkallat KRAV-certifieringen för företagets packeridel. Däremot inväntar vi slutgiltig dom för att se om andra åtgärder behöver vidtas, säger Lars Hällbom, Regelchef på KRAV.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och drygt 500 livsmedelsföretag.
• All KRAV-produktion kontrolleras.