Ekologisk trend på konsumentmässa

Kocklandslaget visade vägen förra året genom sin guldmedalj i matlagnings-OS med en delvis ekologisk meny. Nu är det dags för hemmakockarna att göra likadant. Ett ekologiskt trendtorg är ett nytt inslag på Det Goda Köket som hålls den 11-13 november på Stockholmsmässan. Idag inleds mässan Det Goda Köket, en stor årlig mässa för matlagningsintresserade konsumenter. Ett nytt inslag för i år är ”Ekologiska trendtorget”, en särskild avdelning där företag visar upp sina KRAV-märkta produkter. Bakom satsningen står också KRAV, som finns på plats och informerar om vad KRAV-märket står för. - Så gott som alla konsumenter känner igen KRAV-märket, så många som 96 procent visar den senaste undersökningen. Men många vill veta mer om vad det står för, på vilket sätt den ekologiska maten är bättre för människor, djur och miljö, säger Jessica Elgenstierna, informationschef på KRAV. Årets ekologiska trendtorg har samlat fem företag, som visar upp produkter som kaffe, vin, rapsolja och fruktmos. - Vi ser det som en bra början. Till kommande år hoppas vi att fler företag ska hänga med på den ekologiska trenden. Det här är en satsning som ligger helt rätt i tiden, säger Göran Ekberg, projektledare för Det Goda Köket på Stockholmsmässan. Ytterligare information: Jessica Elgenstierna, informationschef, tel 070-655 41 06 Göran Ekberg, projektledare Det Goda Köket, Stockholmsmässan, tel 08-749 43 06