Ekokockar från Kungsbacka vann i Göteborg

Laget från Elov Lindälvsgymnasiet i Kungsbacka stod som segrare efter tisdagens tredje regionfinal i tävlingen Unga Ekokockar.

Juryns motivering: "Ett proffsigt vasst team med ett organiserat kök som presenterar balanserade, moderna och vackra rätter. Detta segrande lag vinner med sin jämnhet och rätt hantering av huvudråvara."

Huvudråvaran som användes vid tävlingen i Göteborg var KRAV- eller MSC-märkt sej eller kolja. Det vinnande laget vann med följande meny, där merparten av råvarorna är ekologiska:

Förrätt: Jordärtskocks- och Persiljerotsterrine, med syrade rotfrukter och rödbetssirap

Huvudrätt: Lättrimmad Koljafilé med ört och citronfyllning, mandelpotatispuré, sötsur dillsås och rotfruktsbakelse

Efterrätt: Karamelliserad Chokladmousse. Fylld med björnbär och citroncoulis.

Tävlingen Unga Ekokockar ger gymnasieungdomar på restaurangskolor i Sverige chansen att visa upp sina färdigheter och samtidigt skapa intresse för ekologisk matlagning. Precis som förra året kommer vinnarna i alla regionfinalerna att få en plats i riksfinalen i höst. Dessutom får de också möjlighet att delta i ett matevent i Visby i samband med årets Almedalsvecka.

Arrangörer är bland andra Coop Änglamark, Miljöresurs Linné, Svenska kockars förening och KRAV.

Läs mer om KRAV-märkt fisk

Läs mer om de produkter som används

Tävlingsschema – alla tävlingar mellan klockan 10 - 16:
17 april
-  Kristianstad, KRINOVA, Stridsvagnsv. 14
19 april -  Jönköping, Idaskolans lokaler på Bäckadalsgymnasiet
24 april – Göteborg, Burgården vid Scandinavium
5 maj – Nyköping, Nyköpings restaurangskola
8 maj – Bollnäs, Restaurangskolan, Heden
10 maj – Luleå, Restauranggymnasiet, Gymnasieskolan
Deltagarlista

Gösta Skoglund, Projektledare Unga Ekockokar, Miljöresurs Linné: 070 517 54 53
Erik Måneld, Tävlingsledare Unga Ekockokar: 076 243 67 13

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.