Eko-märkningar träffas i Uppsala

I dag träffas representanter för åtta av Europas ledande eko-märkningar för att diskutera fortsatt samarbete och utveckling av den ekologiska marknaden.

– Det här är ett spännande möte. KRAV tillhör en av världens tuffaste märkningar och är till exempel först bland eko-märkningarna med unika klimatregler, men vi kan också lära av våra kollegor i Europa, säger Johan Cejie, ansvarig för omvärldsanalys på KRAV.

Till exempel har eko-märkningarna i Tyskland och England väl utvecklade system för att kontrollera socialt ansvarstagande hos producenterna och Italiens eko-märkningar har kommit långt med att arbeta med lokal produktion.

– På sikt hoppas vi att ett bättre samarbete mellan eko-märkningarna ska kunna underlätta för handel med fler eko-produkter som verkligen är hållbart producerade. Utökat samarbete innebär också affärsmöjligheter för KRAV-certifierade företag. Och större eko-volymer ger också framförallt stora och positiva miljöeffekter, säger Johan Cejie.

KRAV har en ledande roll internationellt och det är en av anledningarna till att KRAV bjöd in de andra europeiska eko-märkningarna till mötet som äger rum på Eklundshof, Uppsala den 29:e och 30:e juni.

– Det är också viktigt för oss att samarbeta med andra ledande eko-märkningar eftersom handeln inom och utom EU gör att varje enskilt land är för litet. Om ekologiskt ska få ordentligt genomslag måste vi samarbeta, säger Johan Cejie.

På mötet deltar eko-märkningar från Belgien, England, Italien, Norge, Spanien, Tyskland och Österrike.

Johan Cejie, Ansvarig för omvärldsanalys, KRAV: 070 665 93 76
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV: 018 17 45 06

OM KRAV:
KRAV är ett enkelt val för en hållbar livsstil. KRAV-mat odlas utan kemiska bekämpningsmedel och innehåller bara naturliga tillsatser. KRAV står även för god djuromsorg, socialt ansvar och ett hållbart klimat.

• KRAV har funnits i 25 år. Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV drivit fram en ekologisk marknad i Sverige. I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare och 5 500 KRAV-märkta produkter.
  • All KRAV-produktion kontrolleras.