Domstein ny medlem i KRAV

Domstein ny medlem i KRAV

Domstein Sverige AB är KRAVs senaste medlem. Företaget arbetar för en miljömedveten och ansvarsfull hantering av fisk från hav till bord.

– Genom att utveckla en ansvarsfull och miljömedveten värdekedja för mat från havet hoppas vi att Domstein är förstavalet för miljömedvetna kunder och konsumenter, säger Jan Janson, Marknadschef, Domstein.

Medlemskapet i KRAV är en tydligt markering för Domsteins arbete för mer ansvarsfullt fiske. Företaget hoppas också kunna ta del av alla samlade erfarenheter från KRAVs 28 medlemmar. För KRAV är glädjen lika stor:

– Domstein är genuint engagerade i hållbar utveckling och har starkt bidragit till den positiva utvecklingen för KRAV-certifierat fiske respektive fiskförädling, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

Försäljningen av KRAV-certifierad fisk har ökat kraftigt sedan 2004. Det finns cirka 110 KRAV-certifierade fiske- och skaldjursprodukter på marknaden och under 2010 tillkom ett tiotal.

Utöver grundläggande regler att KRAV-fisk bara får fångas i hållbara bestånd som godkänts av KRAVs fiskekommitté, så reglerar KRAV också:

• Miljö- och klimatpåverkan från fiskebåten, bland annat vilken sorts bränsle som används och hur mycket bränsle som får användas.
  • Miljökrav på förädlingsföretagen, som bland annat ska kunna uppvisa ett strukturerat miljöarbete.
  • Hälsan - det ska bland annat finnas bevis för att fiskebeståndet inte innehåller hälsofarliga halter av miljöföroreningar.

KRAV bildades 1985 för att skapa en trovärdig märkning av ekologiska livsmedel. KRAV drivs i formen av en ekonomisk förening med 28 rikstäckande medlemsorganisationer/företag.

Domstein
KRAVs medlemmar
Halverad klimatpåverkan med KRAV-torsk

Jan Janson, Marknadschef, Domstein,  0705 81 01 64
Lars Nellmer, VD för KRAV, 018 17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV, 070 665 95 30

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer höga krav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat produceras utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och cirka 540 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.