Allt fler konsumenter väljer KRAV-märkt

Ikväll visar barnprogrammet REA ett inslag som handlar om att konsumenter väljer bort KRAV-märkta produkter när de handlar. Men Sveriges två största livsmedelskedjor, Coop och Ica, känner inte igen den beskrivningen - försäljningen av KRAV-märkta varor fortsätter att öka.

Till och med september i år ökade Coop sin försäljning av KRAV-märkta varor med 18 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningsökningen är anmärkningsvärd eftersom 2008 var ett rekordår då Coop ökade sin försäljning med 45 procent. Även Ica ökar sin försäljning av ekologiska varor.

- Det är otroligt att försäljningen fortsätter öka trots att den följer rekordåret 2008 då vi ökade försäljningen av ekologiskt med drygt 50 procent och det under en lågkonjunktur, säger Kerstin Lindvall, chef för Miljö och socialt ansvar, Ica.

Vare sig Kerstin Lindvall eller Mikael Robertsson säger sig känna igen medias rapportering om att konsumenter väljer bort KRAV-märkta produkter.
- Vi ser ingen avmattning. Konsumenter vill ha KRAV-märkt, säger Mikael Robertsson, Miljöchef Coop.

REA:s inslag tar inte upp att försäljningen av KRAV-märkta varor faktiskt ökar. De baserar sitt program på en butiksundersökning som KRAV genomförde i januari 2008, som av media felaktigt tolkats som om det är en omfattande undersökning från Handelshögskolan.

Några resultat från butiksundersökningen visade att vissa konsumenterna verkade välja bort KRAV-märkt, men uppgifterna i undersökningen ansågs inte helt tillförlitliga. Däremot finns det flera andra butiksundersökningar som visar motsatt resultat.

Till exempel undersökningen "Ett blink i bruset" som visar att försäljningen av ekologiska varor ökar med 20 procent om de skyltas väl. Eller marknadsföringskoncept "Ekokick" som visar att kampanjer i butiker med till exempel ökad skyltning av ekologiska varor har ökat försäljningen med mellan 30 procent till i vissa fall 100 procent.

Som en följd av glappet mellan att konsumenter säger att de vill handla mer ekologiskt än vad de faktiskt gör i praktiken, anställde KRAV i september 2008 Veronica Karlsson som Ekocoach, för att hjälpa butikerna att öka sin försäljning av KRAV-märkt. KRAV arbetar också aktivt med information till konsumenter så att de har tillräckligt med kunskap om vad det innebär att handla KRAV-märkt.

- Har man inte kunskaperna, så blir en del konsumenter osäkra om valet verkligen har betydelse. Då kan det vara tryggare att fortsätta handla som man brukar. KRAV-märkt är en stark symbol för att driva förändring. Vi får ofta reaktioner från konsumenter som inser att det egna valet är betydelsefullt, hur deras val faktiskt gör skillnad och att de kan bidra till en mer hållbar livsstil. Det är dessa grupper som nu blir större och som ligger bakom de goda försäljningsresultat vi ser, säger Pia Högström, Marknadschef KRAV.

Kontaktpersoner:
Pia Högström, Marknadschef KRAV, 070591 30 04