Alla lag klara för Unga Ekokockars riksfinal

Alla lag klara för Unga Ekokockars riksfinal

Efter de tre sista regionfinalerna i tävlingen Unga Ekokockar står det klart att lag från Tannbergsskolan i Lycksele, Torsbergsgymnasiet i Bollnäs och Stockholms internationella restaurangskola tävlar i höstens riksfinal.

De tre lagen gör sällskap med lag från John Bauergymnasiet i Jönköping, Lilla sällskapet från Ölands gymnasium och Elov Lindälvsgymnasiet i Kungsbacka i riksfinalen i Växjö den 15 september.

Laget från Tannbergsskolan i Lycksele vann i Luleå den 10 maj med en rätt där huvudingrediensen var KRAV-märkt nötkött. Laget består av Matilda Nilsson, Lina Markusson och Jenny Helleberg.

Juryns motivering: "Ett lag som redan visar stor tävlingsvana på en jämn och hög nivå. Här finns laganda och minutiöst förberedande. Man har ett tekniskt kunnande, snygga presentationer och fokus på smak."

Laget från Torsbergsgymnasiet vann i Bollnäs
den 8 maj med en rätt där huvudingrediensen var KRAV-märkt lammkött. I laget tävlade Lina Eriksson, Josefine Eriksson, Rebecka Ljung, Malin Lodin.

Juryns motivering: "Det vinnande laget visar på stark glädje, mathantverk och laganda. Här tänker man på hållbar framtid med källsortering och inget svinn.

Laget från Stockholms internationella restaurangskola vann i Nyköping
den 5 maj med en rätt där huvudingrediensen var KRAV- eller MSC-märkt fisk. Laget består av Lars Brennwald, Fabian Lundberg och Marcus Kvarnström.

Juryns motivering: "Ett fokuserat team med god kommunikation och härlig arbetsglädje där man visar på bra tekniker. Ett lag som serverar en meny på en hög nivå och med ett bra ekonomiskt och miljötänk."

Tävlingen Unga Ekokockar ger ungdomar på restaurangskolor
chansen att visa upp sina färdigheter och samtidigt skapa intresse för ekologisk matlagning. Precis som förra året kommer vinnarna i alla regionfinalerna att förutom en plats i riksfinalen i höst också få möjlighet att delta i ett matevent i Visby i samband med årets Almedalsvecka.

Arrangörer är bland andra Coop Änglamark, Miljöresurs Linné, Svenska kockars förening och KRAV.

Läs mer om de produkter som används:

Gösta Skoglund, Projektledare Unga Ekockokar, Miljöresurs Linné: 070 517 54 53
Erik Måneld, Tävlingsledare Unga Ekockokar: 076 243 67 13

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.