Spänningssökarna lyfts fram i ny lärobok

Spänningssökarna lyfts fram i ny lärobok

Phillippe Longchamps lärare på Bilingual Montessori School of Lund (BMSL) har lett flera av sina niondeklassare till final och vinst i Kraftringens årliga tävling Spänningssökarna. Spänningssökarna är en tävling där elever i årskurs 9 får använda sina kunskaper i fysik, kemi, matte och en rad andra ämnen och där vinnande bidrag får 100.000 kronor till klasskassan.

Phillippe har tillsammans med Charlotte Graham släppt en bok som heter Transformative Education vars syfte är att förändra utbildningsvärlden och att vårda nästa generation för att bli problemlösare och kreativa tänkare. Boken tillhandahåller även praktiska metoder för hållbart, integrativt och aktivt lärande.

I ett av kapitlen i boken lyfts Spänningssökarna fram som ett lyckat exempel på hur framtida generationer på ett projektbaserat sätt kan leda utvecklingen av det hållbara samhället.

- Fantastiskt roligt att fler uppmärksamma denna viktiga och roliga tävling för niondeklassare, med ambassadörer som Phillippe ser vi till att sprida tävlingen till ännu fler elever, säger Linda Ahlman projektledare för Spänningssökarna.

- Jag ser framemot att ta del av boken och hoppas att många lärare och elever får ta del av denna lärobok. Att ge framtidens generation möjligheten att påverka och föra fram sina åsikter och lösningar på klimatutmaningen är helt avgörande, avslutar Linda Ahlman.

Här går det att beställa boken: https://www.routledge.com/Transformative-Education-A-Showcase-of-Sustainable-and-Integrative-Active/Graham-Longchamps/p/book/9781032231952

På lördag 3 september kl.16 går det att följa lanseringen av boken via denna länk: https://www.eventbrite.co.uk/e/405269972397

För mer information vänligen kontakt Linda Ahlman projektledare för Spänningssökarna. Linda.Ahlman@kraftringen.se 070 289 44 66