Solkartan synliggör Lunds potential för solceller

Under våren har potentialen för solel i Lunds kommun kartlagts. Genom ett unikt examensarbete initierat av Lunds Energikoncernen och Lunds Tekniska Högskola i samarbete med Lunds kommun och Solar Region Skåne, har en interaktiv karta tagits fram som visar var det är lämpligt att installera solceller.

- Som en del i vårt arbete att medverka till hållbar tillväxt i regionen valde vi att utveckla en karta där allmänheten kan få hjälp att beräkna hur stor produktion av solel som är möjlig på enskilda fastigheter. Vi är övertygade om att utbyggnaden av solelsproduktion i Skåne kan och bör påskyndas, säger Anders Möller, chef för affärs- och produktutveckling på Lunds Energikoncernen. Kartan ger en utmärkt fingervisning om ett områdes totala solelpotential, men är också ett verktyg för att enkelt identifiera de tak som är mest lämpliga för solelsproduktion.

Noggranna lasermätningar ligger till grund för en 3D-modell över kommunen som tar hänsyn till såväl takvinklar som skymmande objekt. På denna görs sedan omfattande beräkningar av solinstrålningen från olika vinklar över ett års tid. Resultatet blir en kartläggning över kommunens solpotential som gör det möjligt att uppskatta hur mycket solel som kan produceras ner på en nivå av enskilda fastigheters tak.

Examensarbetet har genomförts av Pontus Hedén vid institutionen för ekosystemteknik på LTH, och har bland annat innefattat den omfattande bearbetningen av datamaterialet. Metoden för databearbetning kommer göras fritt tillgänglig för andra kommuner så att man där kan ta fram liknande lösningar.

Projektet har finansierats av bland annat Region Skånes miljövårdsfond och är ett led i att främja produktionen av förnybar energi i Skåne, en viktig byggsten i hållbar tillväxt för regionen. Kostnaden för att producera egen el via solceller har de senaste åren sjunkit kraftigt och ligger idag på under 1 kr/kWh även utan investeringsstöd.

Solkartan lanserades vid ett välbesökt arrangemang på Ideon Gateway den 22 maj.

- Vi blev oerhört glada av det stora intresset som visades. Ett flertal kommuner har redan hört av sig om möjligheten att genomföra liknande satsningar. Men minst lika glädjande var att vi fyllde auditoriet med intresserade lundabor som ville veta mer om möjligheterna med solel, säger Fredrik Andrén-Sandberg, projektledare på Lunds Energikoncernen.

Solkartan finns tillgänglig nu på www.solkartan.se

För ytterligare information vänligen kontakta:
Fredrik Andrén-Sandberg, affärsutvecklare, 072-235 32 52
Anders Möller, affärsområdeschef Affärs- och produktutveckling, 070-221 69 13

Lunds Energi ägs av Lunds Energikoncernen AB (publ) som i sin tur ägs, via holdingbolaget Kraftringen AB, av fyra skånska kommuner och då till 82,4 % av Lunds kommun, 12,0 % av Eslövs kommun, 3,5 % av Hörby kommun samt 2,1 % av Lomma kommun.

Antalet energikunder uppgår till 293 000 och 400 personer är anställda i koncernen. Verksamheten omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster.