En äventyrlig dag i skogen. Bild: Maria Petersson, Kraftringen.

Pressinbjudan: En äventyrlig dag i skogen för mellanstadieelever från Lund, Eslöv, Hörby och Lomma

Under perioden den 16-23 september kommer totalt ca 200 mellanstadieelever i årskurs 4 från Lund, Eslöv, Hörby och Lomma kommuner att utforska naturen i Fulltofta strövområde. Fokus för dagen är energi, klimat och miljö.

Besöket i Fulltofta strövområde anordnas som dagsutflykter, en dagsutflykt per kommun, genom ett samarbete mellan Kraftringen och Stiftelsen Skånska Landskap. Två skolklasser, ca 50 elever, deltar per gång. Under dagsutflykten får eleverna göra upp eld och prova på matlagning utomhus, använda sinnena och lyssna och lära av naturen, upptäcka hur man kan ladda batterier på ett energismart sätt och testa en spännande hinderbana.

- Genom vårt samarbete med Stiftelsen Skånska Landskap och genom att vi sponsrar utflykterna så kan vi bidra till att fler barn och ungdomar får komma ut i naturen. Vi hoppas att besöken i skogen sporrar nyfikenheten och intresset för energi, klimat och miljö hos barnen och ungdomarna, berättar Maria Petersson, projektledare för samarbetet mellan Kraftringen och Stiftelsen Skånska Landskap.

Skolklasserna åker till Fulltofta strövområde med buss för att klockan 09.15 samlas på plats i Fulltofta strövområde. Dagsutflykten pågår till klockan 14.15, varefter det sedan är hemfärd.

Media är välkomna att vara med vid något av tillfällena, den 16, 18, 19 eller 23 september:

16 september: två klasser från Västra skolan i Eslöv
18 september: en klass från Hagalundskolan i Dalby och en klass från Ludvigborgsskolan i Hörby deltar
19 september: två klasser från Bjärehovsskolan i Lomma deltar
23 september: två klasser från Fäladsskolan i Lund deltar.

Anmäl gärna deltagande samt vilken dag till karin.lindroth@kraftringen.se

Välkomna!

Kontakt:
Maria Petersson, projektledare, Kraftringen, tfn: 0730-53 61 33
Karin Lindroth, kommunikationsansvarig press, Kraftringen, tfn: 0761 – 16 38 57, karin.lindroth@kraftringen.se

Karin Lindroth

Kommunikationsansvarig 0761–16 38 57