Södra Brunnshög i norra Lund. Fotograf: Petter Duvander, Kraftringen.

Forskningen värmer och kyler staden när fjärrkylanätet växer fram på Brunnshög i Lund

I takt med att sommarperioderna blir allt varmare och att nybyggda hus ofta är välisolerade och täta, ökar behovet av kylalösningar. I den framväxande stadsdelen Brunnshög i Lund går Kraftringens satsning på fjärrkyla in i nästa fas. Markförberedelserna för en ny anläggning är nu igång.

Kraftringen har sedan forskningsanläggningens start försett MAX IV-laboratoriet med kyla till deras processer. Överskottsvärmen har därefter legat till grund för det klimateffektiva lågtempererade fjärrvärmenät som sträcker sig över hela den blivande stadsdelen och som kommer att förse den med återvunnen värme.

- Moderna fastigheter är betydligt mer välisolerade, vilket gör att de har förhållandevis lågt energibehov för uppvärmning på vinterhalvåret, berättar Sara Sellin, huvudprojektledare för Kraftringens fjärrkylalösningar på Brunnshög. Det är många olika faktorer, såsom ökad medeltemperatur, moderna och mer välisolerade byggnader, ökad urbanisering och andra komfort- och ventilationskrav som ökar behoven av nerkylning under årets varmaste perioder. Genom utbyggnaden av fjärrkylanätet kommer vi att kunna möta de behoven på ett bra sätt.

Kraftringen har sedan tidigare driftsatt ett fjärrkylanät i Science Village, det vill säga området på Brunnshög mellan forskningsanläggningarna MAX IV-laboratoriet och European Spallation Source, ESS. Där är de båda byggnaderna Space och The Loop anslutna.

- Vi har en anläggning på plats sedan 2023, säger Jon Svärd, projektledare för kylanläggningarna på Brunnshög. Den är av temporär karaktär och kommer så småningom att flytta till den permanenta anläggningen som vi börjar bygga nu i takt med att fler nybyggen kommer igång och att området växer.

Utbyggnaden av fjärrkylanätet på Brunnshög görs i etapper för att möta behovet i takt med att stadsdelen växer fram. Nu börjar bygget av en anläggning i västra Brunnshög som står klar att tas i drift inför sommaren 2025.

- Fjärrkyla är ett resurseffektivt alternativ som är högaktuellt inte minst på grund av den ökade pressen på Sveriges elnät, säger Sara Sellin. Fjärrkylan kan arbeta parallellt med fjärrvärmen i ett mycket effektivt och cirkulärt system, där vi bland annat kan nyttja överbliven värmekapacitet, restvärme, under sommarmånaderna för att producera kyla med så kallad absorptionskylteknik. Forskningen på Brunnshög kommer alltså både att värma och kyla staden.

På Brunnshög strävar Lunds kommun efter att bli en global ledare inom innovation och forskning. En central del av detta är att minska klimatpåverkan genom produktion av hållbar energi, minskad energianvändning och en stadsmiljö som är anpassad till klimatförändringarna.

- Vi är mycket stolta över energilösningarna som växer fram på Brunnshög. Kraftringen och Lunds kommun har redan fått internationell uppmärksamhet och prisats för det lågtempererade fjärrvärmenätet och vi ser stora samordningsvinster med det framväxande fjärrkylanätet, säger Markus Paulsson, energistrateg vid Lunds kommun.

Kontakt:

Sara Sellin, huvudprojektledare för Kraftringens fjärrkylalösningar: sara.sellin@kraftringen.se
Jon Svärd, Kraftringens projektledare för kylanläggningarna på Brunnshög i Lund: jon.svard@kraftringen.se
Markus Paulsson, energistrateg, Lunds kommun: markus.paulsson@lund.se

Tfn:
Pressjour Kraftringen: 010-122 70 80
Presstjänst Lunds kommun: 046-359 49 00.