Ida Hennerdal ny verksamhetsledare för Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap – Magdalena Gerger och Björn Larsson tar plats i styrelsen

Konungens Stiftelse Ungt Ledarskaps styrelse har utsett Ida Hennerdal till ny verksamhetsledare för Stiftelsen. Ida har tidigare varit ordförande i Equmenia och kommer närmast från Diakonia som projektledare med fokus på kommunikation och insamling. Hon har en gedigen erfarenhet av ledarskapsutveckling och värdedrivna organisationer. Hon tillträder tjänsten den 1 mars 2022. Två nya ledamöter också har tagit plats i styrelsen – Magdalena Gerger, f.d vd för Systembolaget och Björn Larsson, f.d. marknadsdirektör på bland annat Coop och Swedbank.

I december 2021 valdes två nya ledamöter in i Stiftelsens styrelse. Magdalena Gerger, f.d vd för Systembolaget och styrelseledamot i Investor och Peab och ordförande i Nefab och IVAs Näringslivsråd och med engagemang i nätverk som Ruter Dam, Women Up och IFL, Handelshögskolans nätverk för topptalanger. Björn Larsson, tidigare marknadsdirektör på Coop och Swedbank och med erfarenheter som vd på Lowe Brindfors tar också han plats i stiftelsens styrelse. Styrelserekryteringen har gjorts tillsammans med Michaël Berglund AB.

– Vi välkomnar Ida, Magdalena och Björn till arbetet med att fortsätta utveckla och ompröva det nya ledarskapet och verka för att lyfta unga förebilder som är modiga, omtänksamma och handlingskraftiga. Deras kompetens och gedigna erfarenheter kommer tillsammans att bidra till det arbetet, säger Lars Strannegård, styrelseordförande, Stiftelsen Ungt Ledarskap.

– Jag ser fram mot att få vara en del av arbetet med att etablera det unga värdebaserade ledarskapet och bidra utifrån mina erfarenheter som chef och ledare. Vi etablerade ledare har ett ansvar att ta vara på unga människors idéer och kompetens. Unga idag vill och kan leda, och vi behöver skapa förutsättningar för dem att göra det så att fler förstår nyttan med varför det är viktigt, säger Magdalena Gerger, tillträdande styrelseledamot.

Ida Hennerdal har bred erfarenhet av kommunikation och ledarskap, både som ordförande i Equmenia inom Diakonia och genom hennes engagemang i flertalet ungdomsrörelser. Engagemanget för ledarskap och värderingar och hur man jobbar värderingsdrivet inom organisationer är frågor som driver Ida Hennerdal. Uppdraget som verksamhetsledare innebär att tillsammans med styrelsen fortsätta arbetet med att lyfta det unga värdebaserade ledarskapet. Ida Hennerdal ersätter Rebecca Sundberg som haft rollen som verksamhetsledare sedan 2016.

– Det ska bli spännande att på heltid få ägna mig åt att arbeta med det unga värdebaserade ledarskapet. Jag kommer fortsätta driva stiftelsens arbete med att engagera ännu fler unga ledare i viktiga frågor som för deras utveckling framåt. Det finns en outnyttjad kraft och potential bland unga ledare som jag tillsammans med stiftelsen vill lyfta fram ännu mer, säger Ida Hennerdal tillträdande verksamhetsledare för Stiftelsen Ungt Ledarskap.

Stiftelsen som årligen delar ut stipendiet Kompassrosen till unga ledare som visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft, har under sina 15 år hittills tilldelat 48 unga ledare stipendiet och 970 deltagare har avslutat utbildningen Värdebaserat ledarskap. Arbetet med att vidareutveckla ungt ledarskap fortsätter och nomineringen till vårens Kompassrosstipendium stänger den 31 januari, läs mer här.