Hela fem unga förmågor prisas i år av H.M. Konungen för sitt värdebaserade ledarskap

Nu delar Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap för 17:e året i rad ut Kompassrosen – stipendiet som ges till unga ledare som visat prov på mod, tanke och handlingskraft. Precis det har årets stipendiater Andreas Magnusson, Gabriella Kärnekull Wolfe, Hilda Silvergran, Mohamed Khalil och Rasmus Häggkvist gjort, inom sina respektive verksamhetsområden klimat, barns rättigheter, civilförsvar, fotboll, och utbildning. Den 15 maj tar de emot utmärkelsen från kung Carl XVI Gustaf på Kungliga slottet.

Stiftelsen Ungt Ledarskap jobbar med att lyfta unga ledare och uppmuntra dem i deras insatser och utveckling framåt, något de bland annat gör genom det årliga stipendiet Kompassrosen. Ovanligt många nomineringar av modiga eldsjälar har mottagits, och nu står det klart att H.M. Konungen vid årets ceremoni delar ut utmärkelsen till hela fem stipendiater.

– Årets stipendiater är alla praktexempel på hur enskilda individers engagemang och driv kan skapa den positiva förändring, för andra och samhället i stort, som vår framtid behöver. Jag är oerhört glad att vi i år kan dela ut stipendiet till fem högst värdiga kandidater, som verkar inom ett brett spektrum av områden. Det är med stolthet jag presenterar Andreas, Gabriella, Hilda, Mohamed och Rasmus – fem sanna inspiratörer för både unga och etablerade ledare, säger Ida Hennerdal, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Andreas Magnusson, Mockfjärd/Stockholm
Andreas, 19 år, är aktivist, arrangör inom klimatrörelsen Fridays for Future, så väl som forspaddelstränare. Från tidig tonår har han engagerat sig för klimatet genom att delta i och arrangera Nordens största miljöevent Miljötinget, föreläsa, organisera demonstrationer, projektleda klimatkonserten Climate Live och vara delegat i FN:s klimattoppmöte i Glasgow 2021. Andreas tilldelas stipendiet för att han: “med stor omtanke visar på vikten av ett brett samhällsengagemang för att mota och möta de utmaningar som klimatförändringarna innebär.”

Det finns något så speciellt i mötet mellan människor, våra kulturer och våra liv. Klimatkrisen handlar så ofta om koldioxid, isbjörnar och plast i haven, men när allt kommer omkring handlar det ju egentligen om människor, säger Andreas.

Gabriella Kärnekull Wolfe, Stockholm, Sundbyberg
Gabriella, 24 år, är Sveriges första ombudsman mot kommersiell sexuell exploatering av barn. Efter gymnasiet engagerade hon sig i ideella organisationer som Stockholms tjejjour, och i samband med #metoo-rörelsen var hon med och initierade #InteDinHora. Gabriella har jobbat med opinionsbildning för organisationen Child10 och varit med och tagit fram den första rapporten som tar ett helhetsgrepp om hur situationen för kommersiellt sexuellt exploaterade barn ser ut i Sverige. Gabriella tilldelas stipendiet för att hon: med stort mod belyser orättvisor, ger röst åt de som inte hörs och bidrar till en ljusare framtid för barn och unga.”

– Jag vill vara med och skapa ett samhälle där barn inte utsätts för övergrepp, och om de ändå gör det så ska de få upprättelse såväl som all den hjälp de behöver för att kunna läka igen, säger Gabriella.

Hilda Silvergran, Östersund
Hilda, 25 år, är instruktör och kurschef på Svenska Lottakårens ungdomsutbildningar, hemvärnssoldat och läkarstudent. Hon har engagerat sig i Svenska Lottakåren från 16-års ålder genom en rad olika uppdrag som handledare, instruktör och kurschef. Hilda har också suttit i Lottakårens styrelse och startat upp en lokal lottakår. Hon har även genomfört flera ledarskapsutbildningar, bland annat i värdebaserat ledarskap. Hilda tilldelas stipendiet för att hon: genom idogt arbete och med omtanke som hörnsten visar på varje människas möjlighet att bidra till ett större ändamål.”

– Med rådande omvärldsläge är vi många som måste engagera oss i varandra, och i samhället i stort. Stärka varandra och ingjuta inspiration och ansvarstagande för vår demokrati och gemensamma trygghet, säger Hilda.

Mohamed Khalil, Stockholm, Norsborg
Mohamed, 21 år, är fotbollstränare och grundare av fotbollsskolan Shootclass Academy. Redan som 14-åring började han jobba ideellt för Konyaspors knattefotboll i Botkyrka. Därefter har han tränat flickor och pojkar mellan 6-15 år, och är idag ansvarig för laget Konyaspor P13. Han startade Shootclass Academy med visionen att alla oavsett bakgrund ska få möjlighet att satsa på sin fotbollskarriär. Mohamed tilldelas stipendiet för att han: “med omtanke och praktisk handlingskraft kämpar för rättvisa villkor och barns rätt till en meningsfull fritid.”

– Jag vill visa barn och unga att allt är möjligt, oavsett vem man är. Alla ska våga drömma stort, drömmar går att förverkliga, säger Mohamed.

Rasmus Häggkvist, Boden
Rasmus, 22 år, är TikTok-kreatör och entreprenör. Intresset för utbildning är grunden till både innehållet på sociala medier och hans tre bolag Socrate, Skoolie och AI GEN. Socrate är en marknadsföringsbyrå som hjälper skolkoncerner med sociala medier, Skoolie hjälper elever hitta och komma in på sina drömuniversitet och bolaget AI GEN förbereder ungdomar för framtidens arbetsmarknad genom att öka deras kunskaper i artificiell intelligens. Rasmus har även varit med och tagit fram policyförslag för hur lustfyllt lärande utanför skolan kan främjas samt haft konsultuppdraget att överse globala Web3-initiativ. Rasmus tilldelas stipendiet för att han: med handlingskraft och genom innovativa metoder når ut med budskapet om och verktygen för att alla ska kunna lyckas i skolan.”

Vi måste fortsätta lära oss hela livet. Därmed vill jag inte bara påverka skolvärlden, men även intresset för det livslånga lärandet vi alla borde sträva efter, säger Rasmus.

Om ceremonin
Diplom- och stipendieceremonin hålls i Bernadottebiblioteket på Kungliga slottet i Stockholm den 15 maj. Under ceremonin kommer stipendiaterna ta emot sina stipendier från H.M Konungen. Vid samma tillfälle delas även diplom ut till deltagare som genomfört utbildningen Värdebaserat ledarskap, en utbildning som ges av Scouternas folkhögskola och stöttas av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. På plats som gästtalare är Nicolas Lunabba, verksamhetsledare för organisationen Helamalmö och hedersdoktor vid Malmö universitet.