300 nya uttagsautomater på Pressbyrån och 7-Eleven

Nu blir det enklare och tryggare för svenskarna att komma åt sina kontanter. Kontanten installerar 300 uttagsautomater i 7-Eleven och Pressbyrå-butiker över hela Sverige. För kunden innebär det ökad tillgänglighet till kontanter i en varm och upplyst miljö. Tjänsten är gratis för kunden. – Mina kunder blir både förvånade och glada när det upptäcker att de kan ta ut pengar hos mig. Det gör att fler kommer in i butiken, speciellt då det inte finns någon annan bankomat i närheten, säger Paco Feli som driver Pressbyrån i Sergelgången i Stockholm. Svenskarna har lägst antal automater i Europa, cirka 300 automater jämfört med Europasnittet på drygt 600 automater per miljon invånare, och alltså minst tillgänglighet till sina kontanter. Automaterna är dessutom inte placerade där folk rör sig mest utan finns till övervägande del placerade nära bankerna. Idag finns 2 700 uttagsautomater i Sverige och nu kommer alltså 300 till som inte drivs av bankerna. Pressbyrån och 7-Eleven satsar hårt på nya typer av tjänster. Uttagsautomater är en omfattande satsning som ökar servicen till kunderna och gör att fler besöker butikerna. − Tillgängligt och bekvämt är våra ledord. Att kunna ta ut pengar inomhus i en trygg miljö som är öppen kvällar och helger är en tjänst som ligger väldigt väl i linje med vad vi vill göra för våra kunder, säger Johannes Sangnes, VD för Reitan Servicehandel i Sverige som äger 7-Eleven och Pressbyrån. Affärsidén är etablerad i Storbritannien där cirka 25 procent av alla uttagsautomater drivs av oberoende aktörer. I USA finns automater i 70 procent av alla närbutiker. Undersökningar visar att omsättningen ökar med mellan 5-15 procent i butiker som installerar en uttagsautomat. Nästa generations, säkra uttagsautomater Kontanten är Sveriges första bankoberoende operatör av uttagsautomater. Inom 18 månader finns 400 automater i drift, fler än bland andra SEB och Handelsbanken, och tredje störst i landet. Företaget använder nästa generations, säkra uttagsautomater med ett helt slutet kontanthanteringssystem. Pengarna kan inte hanteras av butikens eller säkerhetsbolagets personal. Med larmade kassetter och avancerad infärgning är det omöjligt för rånare att komma åt pengarna i oskadat skick. Systemet finns redan i Norge och har inte utsatts för ett enda rån. Systemet uppfyller de krav som Arbetsmiljöverket och facket ställer och som förespråkas av Securitas och Wincor Nixdorf. – Vi har redan ett femtontal automater igång som används flitigt. Om två år tror vi att svenskarna gör var femte kontantuttag hos oss, de flesta på Pressbyrån eller 7-Eleven, säger Gunnar Jacobson, VD för Kontanten. Pressbyrån har runt 320 butiker i hela landet. 7-Eleven har 71 butiker i Stockholm, Göteborg och Skåneregionen. Målet är att ha 500 butiker sammanlagt inom några år. För bilder och lista var Sveriges nya automater finns se (www.kontanten.se) eller kontakta: Marie Avander, inköpschef Reitan Servicehandel, 08-587 490 00, marie.avander@reitanservicehandel.se Katarina Gabrielson, marknadschef Reitan Servicehandel, 08-587 490 00, katarina.gabrielson@reitanservicehandel.se Pär Örtenholm, säkerhetschef Reitan Servicehandel, 08-587 490 00, Par.Ortenholm@reitanservicehandel.se Gunnar Jacobson, VD Kontanten, 0702-666 936, gunnar.jacobson@kontanten.se Reitan Servicehandel Sverige AB driver varumärkena Pressbyrån och 7-Eleven och är en rikstäckande franchisekedja inom servicehandeln med ca 400 butiker. Tillsammans har de en varuomsättning på ca 2,6 miljarder SEK. Reitan Servicehandel ägs av norska ReitanGruppen AS som är verksamt inom affärsområdena dagligvaruhandel, servicehandel och distribution. Kontanten AB är Sveriges första oberoende operatör av uttagsautomater. Vårt mål är att vara ett rikstäckande komplement till bankernas uttagsautomater. Vi placerar automaterna inomhus på platser där många rör sig som gallerior, varuhus, tågstationer och butikskedjor. Våra samarbetspartners är de största leverantörerna inom kontanthantering som WincorNixdorf, VISA, MasterCard och Securitas. Automaterna är nästa generations uttagsautomater med ett högteknologiskt säkerhetssystem med avancerad infärgningsteknik som gör pengarna oanvändbara vid fel hantering. Kontanten AB startades 2003, är svenskt och privatägt.