Tre driftiga kvinnor bloggar öppet om sina liv som konsulter

Varför det finns så få kvinnliga managementkonsulter är det väl egentligen ingen som vet. Kvinnliga karriärcoacher, IT- och HR-konsulter är vanligare, men på ledningsnivå är det som bekant tätt mellan slipsarna.

Tre kvinnliga proffs har därför bestämt sig för att berätta om sin yrkesvardag på en blogg kallad konsultlivet.se. Här får vi följa med och se vad som händer när de träffar näringslivets toppchefer, när de planerar och lägger upp utbildningar, när de håller föredrag, stöttar kunder i affärsutveckling och hur det går till att matcha förhoppningsfulla till nya spännande jobb.

De tre som skriver på bloggen är Mia Bengtsson, förändrings- och grupputvecklingskonsult, Katarina Sohl, rekryteringskonsult och Therese Engström, konsult inom ledarskap och verksamhetsutveckling. Var och en med sin egen profil.

Att konsulta på den här nivån kräver en del. Ju närmare toppen desto större utmaningar. Men också belöningarna. Och det är kunskap som är själva nyckeln.

• Vår samlade erfarenhet gör att vi har kommit till ett antal tankar och slutsatser som vi gärna delar med oss av på vår blogg, säger Mia Bengtsson.

En sak de bestämde sig för tidigt var att inte försköna eller linda in problem. Tonen är pang på. Personligt, ärligt och utan skyddsnät.

-Vi ska bara vara oss själva här, vi tre. Var och en står för sina inlägg, sitt innehåll och sin tonalitet. Kort sagt: sitt konsultliv, säger Katarina Sohl.

Som konsult utvecklas spetskompetensen att gå in i olika företag, träffa många människor och lära sig flera olika branscher. I allt detta finns också ett behov av att finna en plattform där konsulter kan umgås och utbyta egna erfarenheter.

-Bloggen är ett enkelt sätt att utbyta tankar och idéer i realtid. Vi stöter på situationer som vi tror att många känner igen sig i och vill dela. Vi hoppas på många inlägg ifrån våra läsare, säger Therese Engström.

Bloggandet ska inte ses som en kommentar i genusdebatten. De tre tycker bara att det vore roligt med fler kvinnliga kollegor. Tanken med konsultlivet.se är att erbjuda inspiration, bjuda på kunskap och att visa en livsstil som borde passa fler.

konsultlivet.se