Om behovet av kvalitet(er) inom kulturpolitiken

Under Almedalsveckan i Visby 30 juni kl.15.15-16.45 på Länsteatern bjuder Konstnärsnämnden in till ett samtal om kvalitet. Det är ett centralt begrepp för kulturpolitiken som enligt de nationella målen ska ”främja kvalitet och konstnärlig förnyelse”.

Hur förhåller sig kulturpolitiken – på statlig, regional och kommunal nivå - till kvalitetsbegreppet? Och vilken betydelse har kvalitetsbegreppet för att främja kulturell infrastruktur och regional mångfald? Hur påverkar kvalitetsaspekten landets kulturskapare och vad innebär den för deras möjligheter att kunna utveckla sitt konstnärskap? Används kvalitetsbegreppet och konstnärlig kvalitet inom kulturpolitiken synonymt?

Har kultursamverkansmodellen aktualiserat en kvalitetsdiskussion? Hur säkerställer kulturpolitiken att olika kvaliteter beaktas? Inom den del av kulturpolitiken som omfattar konstområdena tolkas oftast kvalitetsbegreppet som konstnärlig kvalitet, men inom det konstnärliga uttrycket finns såväl excellens, nyskapande, experimenterande som mångfald.

Konsten kan ställa viktiga frågor kring våra liv och samhället i stort. Hur hanterar vi kvalitetsbegreppet i förhållande till bredd och djup? Idag kopplas ofta kvalitetsbegreppet ihop med förnyelse och nyskapande. Vad får det för betydelse?

I samtalet deltar personer med stor erfarenhet att hantera kvalitetsfrågor i olika sammanhang. Medverkande: Magnus Aspegren, vd för Riksteatern, Ida Lundén, tonsättare och ordförande i Konstnärsnämndens arbetsgrupp för musik, Mats Söderlund, ordförande för KLYS och poet. Värdar för samtalet är Gunilla Kindstrand, journalist, chefredaktör och ordförande för Konstnärsnämndens styrelse och Ann Larsson, direktör för Konstnärsnämnden.

Hela programmet Kultur i Almedalen koordineras och arrangeras i samarbete med Svensk Scenkonst

Regioner

Konstnärsnämndens uppgift är att främja möjligheter för konstnärer att vidareutveckla sitt konstnärskap.

Detta sker genom

• att lyfta konstnärspolitiska frågor nationellt och internationellt i dialog med andra  myndigheter och organisationer
  • att genom bevakning och analys fördjupa och sprida kunskap om konstnärers ekonomiska och sociala villkor samt förutsättningar för konstnärligt skapande
  • att ge ekonomiskt stöd i form av stipendier och bidrag