Foto: Liv Meijer Nordengren

Tre blev åtta! — Konsten som samlande kraft i Gävleborg

Denna sommar skapar Konstfrämjandet Gävleborg, tillsammans med samarbetsparter, åtta konstnärliga residens utspridda i hela regionen och bjuder in så mycket som 17 konstnärer till länet! – Intresset, engagemanget och nyfikenheten kring att arrangera konstnärliga residens har varit stort och projektet har utvecklats från de ursprungliga tre till åtta residensprojekt. Detta är en betydelsefull början för att stärka Gävleborg som en plats för både produktion av konst och som en plats för utställningar.

Residensen är en del av projektet xKONSTx som startades hösten 2022, med stöd av Kulturrådet. Under åren som gått har Konstfrämjandet Gävleborg arbetat med att skapa ett nätverk för konst och kulturarrangörer i regionen. Nätverket har visat sig efterlängtat och betydelsefullt och har varit en givande verksamhet för Konstfrämjandet Gävleborg, som själva också är en ideell förening, men som ska verka regionalt. Nu står de inför nästa fas - sommarens residens - som är ett av projektets delmål.

Projektet och nätverket xKONSTx har växt sig större och starkare än vi någonsin kunnat ana och vi är oerhört glada att kunna skapa dessa möjligheter tillsammans med nätverkets deltagare. Det har krävts en del pusslande, eftersom budgeten inte har blivit högre, men med mycket vilja och smart planering kommer man långt, säger Jon Perman, Verksamhetsledare för Konstfrämjandet Gävleborg.

“Residens” är ett begrepp inom konstscenen för när en konstnär bjuds in för att bo och arbeta på en annan plats än vanligt. I Konstfrämjandets fall drivs residensen i projektform, och bjuder in konstnärer till olika platser för att arbeta med projekt som utvecklas i relation till platsen och de föreningar som finns där, men det kan också handla om att någon har husrum och atelje att hyra ut till resande konstnärer. Nästa år planeras en stor utställning; “I samlad rörelse” - som ska visas i hela regionen. I utställningen kommer vissa verk som skapas i sommar att vara med, men de söker också fler platser och organisationer som känner sig sugna på att ingå i ett stort sammanhang.

Vi tycker det känns spännande att skapa en utställning där en del av konstnärerna redan varit på plats i regionen året innan, och därigenom fördjupat sin kunskap och arbete i relation till de platser den kommande utställningen ska visas på. Det skapar förutsättningar för oss att lyfta fram, men även att själva se Gävleborg och våra platser med andra ögon, säger Karin Bäckström, projektledare.

Inför sommaren har de deltagande föreningar i åtta av regionens tio kommuner. Projekten har anpassats till varje plats och dess förutsättningar och ser därför ganska olika ut. I byn Svabensverk arrangeras ett sorts konstnärligt “camp” den 10-14 juni, där de antagna konstnärerna får chans att starta upp ett eget projekt, ta del av ett program som även allmänheten är inbjuden till, samt lära känna nya kollegor. Flera av konstnärerna har tillsatts genom så kallat “Open Call” - ett format där konstnärerna själva anmäler intresse för projektet.

— Det har varit en spännande process att gå igenom alla ansökningar och fundera på vem och vilket projekt som skulle kunna passa oss, framför allt är det roligt att se att så många är intresserade av vårt sammanhang, säger Claes Johansson från föreningen Upp på Botten som håller till på Stenegård i Järvsö.

Under sommaren kommer några av konstnärerna att hålla i publika workshops för barn och unga, med stöd från Gunvor Göranssons kulturstiftelse. Informationen om det kommer spridas i Konstfrämjandet Gävleborgs sociala medier och i lokala tidningar och projektledarna uppmanar alla intresserade att hålla utkik! Där kan du även se vad som är på gång i din egen kommun!

xKONSTx görs i samarbete med Backbeatbolaget i Sandviken, Konst och Landskap i Ockelbo, Dansplats Skog i Skog, Studio INRA i Marmaverkan, Bygdeförening i Svabensverk, Upp på Botten i Järvsö, Konst i Hälsingland i Hudiksvall och konstföreningen Åkern i Bergsjö i norr.

Kontakt för frågor: gavleborg@konstframjandet.se,

Jon Perman, 0723292607, Karin Bäckström, 0706359546.

Hemsida: gavleborg.konstframjandet.se https://gavleborg.konstframjandet.se/projekt/i-samlad-rorelse

Länk till mapp med pressbilder: (Var god ange fotograf då det finns angivet i filens namn): https://drive.google.com/drive/folders/1t2n-DSv3p1JRNB-XBWgjyoyoMqhTJT4w?usp=sharing

Maria Nåtoft

Kommunikatör, Konstfrämjandet