SVERIGES ALLMÄNNA KONSTFÖRENING – Till konsten - landskap i ovissa tider. Utvalda konstverk möter betraktares ord

Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2019 Till konsten - landskap i ovissa tider. Utvalda konstverk möter betraktares ord presenterar ett utsnitt av samtidskonsten i Sverige just nu, med utgångspunkt i de 21 konstnärskap som alla är verksamma på den samtida svenska konstscenen och har engagerats för SAK:s konstlotteri 2019.

Varje konstnärskap introduceras genom nyskrivna texter av skribenter med olika bakgrund, såsom konstnärer, poeter, konstvetare, idéhistoriker och kritiker. Ett rikt bildmaterial sätter de utvalda verken i ett större sammanhang. Årsboken lånar del av sin titel från Nisrine Boukharis svit om hundra teckningar Landscapes of Uncertain Times (Landskap i ovissa tider), SAK:s uppdragsverk 2019, som utgör lika många vinster i årets konstlotteri.

Medverkande konstnärer: Muhammad Ali, Benjamin Andersson, Lotta Antonsson, Anastasia Ax, Nisrine Boukhari, Jonas Brandin, Jasmin Daryani, Kristina Eldon, Thomas Elovsson, Annie Johansson, Sofie Josefsson, Lars Kleen, Haidar Mahdi, Eric Magassa, Britta Marakatt-Labba, Elisabeth Moritz, Sirous Namazi, Anna Nordquist Andersson, Olle Norås, Karin Sahlin och Anja Örn. Dessutom historiska verk av Anna Nordlander.

Författare: Kalle Brolin, Sebastian Dahlqvist, Jamila Drott, Torbjörn Elensky, Päivi Ernkvist, Jennie Fahlström, Karin Faxén Sporrong, Oscar Guermouche, Anna Hesselbom, Per Johansson, Gabriela López, Silva Malmsten, Thomas Millroth, Iris Müller-Westermann, John Peter Nilsson, Isac Nordgren Jonasson, Bella Rune, Jennifer Sameland, Oscar Svanelid, Sara Walker, Emma Warg och Lena Ylipää.

Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2019, publikation nummer 128, är framtagen med generöst stöd av The Barbro Osher Pro Suecia Foundation samt Allmänna Arvsfonden.

Redaktör: Jennie Fahlström
Grafisk form: Patric Leo
Boken är utgiven av SAK i samarbete med Bokförlaget Arena.

Boken skickas till SAK:s medlemmar 2 september.

För mer information, recensions-ex och bilder, kontakta
Anna Hesselbom
anna.hesselbom@konstforeningen.se
08-10 46 77 / 070 744 54 48

Högupplösta pressbilder finns även på www.konstforeningen.se/press

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är landets äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade. SAK stödjer samtidskonsten i Sverige och ger sina medlemmar möjlighet att odla och fördjupa sitt konstintresse. Sedan 1892 har SAK årligen gett ut en konstbok till sina medlemmar, som ingår i medlemskapet. Varje år köper SAK in konstverk för närmare en miljon kronor, som i november lottas ut bland medlemmarna.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är medlem i Folkrörelsernas Konstfrämjande. Konstfrämjandets medlemmar består av distrikt och andra organisationer som spänner från stora folkrörelser och stiftelser till idéburna företag och intresseorganisationer och tillsammans rymmer 5 miljoner medlemmar.