Lotta Antonsson, ”Seashell tears”, 2018, unikt handgjort collage; Vogue Magazine 1967 med snäckor. Foto: Lotta Antonsson

SVERIGES ALLMÄNNA KONSTFÖRENING – "Till konsten - landskap i ovissa tider" och "Shapeshifters"

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) presenterar:
"Till konsten - landskap i ovissa tider" och "Shapeshifters"

2-6 oktober, Galleri Öst och Tengbomhallen, Konstakademien, Stockholm.

Utställningen ”Till konsten - landskap i ovissa tider” presenterar verk av 21 konstnärer verksamma i Sverige. Bland dessa står Nisrine Boukhari för årets uppdragsverk ”Landscapes of Uncertain Times” om 100 ristningar i svart kartong där bilder av växtlighet, tecknade ur både det verkliga och overkliga sammanvävs med text i laddade kompositioner. Av Britta Marakatt-Labba visas det expressivt uttrycksfulla broderiet ”Vi fyra” och i Lotta Antonssons collage ”Seashell tears”, gråter modellen på Vogueomslaget från 1967 tårar av riktiga snäckor. Parallellt i utställningen ”Shapeshifters” i Tengbomhallen, får vi bekanta oss närmare med verk av konstnärerna Karin Sahlin och Eric Magassa.

Genom en myriad av uttryck, språk och material möjliggörs nya kopplingar och tolkningar vilket speglas i programmet, curerat av Jun-Hi Wennergren Nordling, som ackompanjerar utställningen bestående av talks, performance, poesi och musik.

SALONG SAK - Blomsterkonstnären Mirja Bozarth Fornell är först ut att skapa en visuell inramning till SALONG SAK, den mobila konstföreningen. Välkommen att botanisera bland konstverk, böcker och bli själv en del av konsthistorien! Med vänligt stöd från Specific Generic.

Medverkande konstnärer: Muhammad Ali, Benjamin Andersson, Lotta Antonsson, Anastasia Ax, Nisrine Boukhari, Jonas Brandin, Jasmin Daryani, Kristina Eldon, Thomas Elovsson, Annie Johansson, Sofie Josefsson, Lars Kleen, Haidar Mahdi, Eric Magassa, Britta Marakatt-Labba, Elisabeth Moritz, Sirous Namazi, Anna Nordquist Andersson, Olle Norås, Karin Sahlin och Anja Örn.

VERNISSAGE/BOKRELEASE

Onsdag 2 oktober, kl 17-20
Programstart kl 18:

Performance: ”Faceless” med Muhammad Ali

SAK:s intendent Jennie Fahlström och ordförande John Peter Nilsson inviger årets utställning

Presentation av Nisrine Boukharis uppdragsverk

Uppläsning av poeten Emma Warg

Näktergalningarna framför ett körverk inspirerat av utställningen

Efterfest kl 20-00 på Taverna Brillo, DJ Chapee

Program 5-6 oktober:

Lördag kl 14.00: Britta Marakatt-Labba i samtal med John Peter Nilsson, ordförande SAK

Söndag kl 14.00: Humanekolog Per Johansson pratar om konst och andlighet

Anna Hesselbom
anna.hesselbom@konstforeningen.se

www.konstforeningen.se/press

OSA till vernissagen här senast 30/9

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är medlem i Folkrörelsernas Konstfrämjande. Konstfrämjandets medlemmar består av distrikt och andra organisationer som spänner från stora folkrörelser och stiftelser till idéburna företag och intresseorganisationer och tillsammans rymmer 5 miljoner medlemmar.