Lotta Antonsson, ”Seashell tears”, 2018, unikt handgjort collage; Vogue Magazine 1967 med snäckor. Foto: Lotta Antonsson

SVERIGES ALLMÄNNA KONSTFÖRENING – ”Seashell tears” av Lotta Antonsson är årets förstaprisverk

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) har glädjen att meddela att årets förstaprisverk är ”Seashell tears” av Lotta Antonsson. Verket kommer att visas på SAK:s vinstutställning i oktober 2019 för att sedan lottas ut i konstlotteriet i november, där alla som blir medlemmar i SAK har chans att vinna. Verket visas också under vernissagen för SAK:s utställning på restaurang Riche i Stockholm 10 april kl. 17-20.

"Seashell tears" är ett handgjort collage - på en bild ur Vogue Magazine från 1967 är riktiga snäckor monterade. Lotta Antonsson har länge arbetat med den fotografiska bilden, främst från 1960- och 70- talet. Med en feministisk och politisk blick har hon kompromisslöst kritiserat den manliga blicken på kvinnan som objekt. I analoga collage kombinerar hon bild med objekt, ofta artefakter funna vid havet som snäckor, drivved, glasbitar och stenar. Tillsammans skapar de nya betydelser och innehåll och ingår i större installationer och skulpturala arrangemang.

Lotta Antonsson (f. 1963) bor och verkar i Falkenberg och Berlin. Hon är utbildad vid Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm samt på Konglige Kunstakademien i Köpenhamn. Antonsson var professor i fotografi vid Högskolan för Fotografi, Göteborg 2007-2011 och på Akademin Valand 2011-2016. Bland hennes senare utställningar märks bl.a. ”I Am a Woman” på Konstepidemin i Göteborg 2018 och ”SURVIVAL KIT” som organiserades av Latvian Centre for Contemporary Art 2017. Antonsson är representerad på bl.a. Hallands Konstmuseum, Moderna museet i Stockholm och Hasselbladstiftelsen. Hennes verk visas i utställningen “Here’s looking at you” på Sven-Harrys konstmuseum till 19 maj 2019.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är landets äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade. SAK stödjer samtidskonsten i Sverige och ger sina medlemmar möjlighet att odla och fördjupa sitt konstintresse. Varje år köper SAK in samtidskonst till ett värde av närmare en miljon som lottas ut bland medlemmarna i november.

Anna Hesselbom
070 - 744 54 48
www.konstforeningen.se/press
anna.hesselbom@konstforeningen.se

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är medlem i Folkrörelsernas Konstfrämjande. Konstfrämjandets medlemmar består av distrikt och andra organisationer som spänner från stora folkrörelser och stiftelser till idéburna företag och intresseorganisationer och tillsammans rymmer 5 miljoner medlemmar.