Nisrine Boukhari ”Landscapes of Uncertain Times (Landskap i ovissa tider)”, 2019. Ett av 100 verk. Foto: Nisrine Boukhari

SVERIGES ALLMÄNNA KONSTFÖRENING – Nisrine Boukhari gör SAK:s uppdragsverk 2019

I år har uppdraget att ta fram Sveriges Allmänna Konstförenings uppdragsverk, en serie om hundra unika verk som förenas av en röd tråd, gått till konstnären Nisrine Boukhari. ”Landscapes of Uncertain Times (Landskap i ovissa tider)” kommer att presenteras på SAK:s årliga utställning på Konstakademien i oktober 2019 och detta är enda chansen att se dem alla tillsammans. Tidigare konstnärer som tagit fram uppdragsverk har varit Ella Tillema, Tilpo, Christian Partos, Astrid Sylwan, Eva Marie Lindahl, Julia Peirone och Clay Ketter.

Sviten består av hundra vykortstora teckningar i skrapkartong där konstnären ristat in landskap, faktiskt upplevda såväl som medierade genom en större gemensam skildring genom tiderna. Boukhari närmar sig motivet genom de förändringar som sker i klimatet och i spåren av krigets Syrien och hur vi som människor på olika nivåer och med varierande förmåga försöker kultivera och dra gränser för det vi anser vara vårt landskap.

Teckningarna har försetts med varsin poetisk textrad som binder ihop alla 100 verk. Som ofta är fallet i Nisrine Boukharis verk, finns ingen given början och inget slut, utan teckningar och strofer bildar tillsammans oändliga variationer av olika berättelser om landskap och vad de kan säga oss i den tid vi lever i nu.

Nisrine Boukhari är född 1980 i Damaskus i Syrien. Hon bor och arbetar i Stockholm och Wien. Hon har studerat skulptur på Faculty of Fine Arts, Damascus University 1999–2006 och social design på Angewandte Kunst Wien (University of Applied Arts Vienna). 2015 var Boukhari IASPIS-stipendiat i Stockholm och visade separatutställningen ”Wanderism is a state of mind” på Bildmuseet i Umeå. I Sverige har hennes verk även ställts ut på till exempel Botkyrka konsthall, Marabouparken, Hangmen projects och genom Statens konstråd.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är en ideell förening med syfte att stötta det svenska konstlivet och göra konst tillgänglig för fler. SAK är Sveriges äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade, landet över. SAK:s uppdragsverk består av hundra verk i en svit som alla är olika men som förenas av en röd tråd eller en titel. De hundra verken utgör lika många vinster i årets konstlotteri.

Anna Hesselbom
anna.hesselbom@konstforeningen.se
070 744 54 48.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är medlem i Folkrörelsernas Konstfrämjande. Konstfrämjandets medlemmar består av distrikt och andra organisationer som spänner från stora folkrörelser och stiftelser till idéburna företag och intresseorganisationer och tillsammans rymmer 5 miljoner medlemmar.