Martha Ossowska Persson, ”Keeper of the Touch”, (SAK Edition # 1 2019), Akvarell på papper, 31 x 23  cm, Upplaga: 30 exemplar unika verk, FOTO: Martha Ossowska Persson
Martha Ossowska Persson, ”Keeper of the Touch”, (SAK Edition # 1 2019), Akvarell på papper, 31 x 23 cm, Upplaga: 30 exemplar unika verk, FOTO: Martha Ossowska Persson

SVERIGES ALLMÄNNA KONSTFÖRENING – Multipel, utställning och konstnärssamtal med Martha Ossowska Persson

I Martha Ossowska Perssons ofta storskaliga akvareller är händerna det huvudsakliga motivet. Som en representation av kroppen möts händer och fingrar i olika sammanflätningar, frivilligt eller ofrivilligt. Taktila beröringar och hur vi rört vid varandra under historien fängslar konstnären. Till SAK Edition ville hon måla en rörelse och valde handlingen att gnida eller två sina händer.

”Min förhoppning är att det blir en sekvens av vridrörelsen i all enkelhet, men de trettio verken får också en betydelse ihop. Det är en bra illustration för mina verk som en form av interaktion, kamp, kärlek och värme.” (Martha Ossowska Persson om verken i SAK Edition #1 2019)

Martha Ossowska Persson (f 1983) har en masterexamen i fri konst från Akademin Valand och tilldelades 2015 Fredrik Roos-stipendiet. Hennes verk har ställts ut på bl.a. Moderna Museet Malmö, Cecilia Hillström Gallery och Göteborgs Konsthall. Ossowska Persson bor och arbetar i Göteborg.

Inför releasen genomförs en enkvällsutställning med seriens samtliga 30 verk 19 februari i Loungen på Konstnärshuset, Stockholm. SAK och Göteborgs konstmuseum arrangerar även ett konstnärssamtal med Ossowska Persson på museet 20 februari.
Mer information

I serien SAK Edition tas årligen tre multiplar fram tillsammans med Sveriges mest spännande konstnärer. Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är en ideell förening med syfte att stötta samtida konstnärer verksamma i Sverige och göra konst tillgänglig för fler. SAK är Sveriges äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade, landet över.

SAK EDITION #1 2019

Martha Ossowska Persson "Keeper of the Touch"

Release: torsdag 21 februari klockan 12.00

Teknik: akvarell på papper, ramad med passepartout, glas och vit träram

Mått: bild: 31 (b) x 23 (h) cm, yttermått med ram: 43,4 (b) x 36,9 (h)cm

Upplaga: 30 exemplar, alla unika

Pris för SAK-medlemmar: 4 500 kr
Pris för blivande medlemmar 4 500 + 450 (medlemskap) = 4 950 kr

För mer information och pressbilder, kontakta
www.konstforeningen.se/press

Anna Hesselbom
anna.hesselbom@konstforeningen.se

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är medlem i Folkrörelsernas Konstfrämjande. Konstfrämjandets medlemmar består av distrikt och andra organisationer som spänner från stora folkrörelser och stiftelser till idéburna företag och intresseorganisationer och tillsammans rymmer 5 miljoner medlemmar.