Klara Kristalova. Foto: Magnus Karlsson

SAK presenterar nya verk av Klara Kristalova

SAK är en av Konstfrämjandets medlemsorganisationer och landets största konstförening. De verkar sedan 1832 för den svenska samtidskonsten. I samarbete med några av Sveriges främsta samtidskonstnärer presenterar de löpande SAK Verk och SAK Edition - nyproducerade verk i begränsad upplaga. Den 18 juni är det release för en ny upplaga, denna gång av internationellt uppmärksammade konstnären Klara Kristalova.

I den senaste omgången av SAK Verk skapar Klara Kristalova 15 verk åt SAK: 14 ugglor i keramik som kan köpas av medlemmar, och en som kan vinnas i höstens lotteri. Kristalovas konstnärliga värld av djur och väsen bildar ett oefterhärmligt universum som är distinkt och fritt. Till SAK har Kristalova gjort en uggla som också är ett bruksföremål, ugglan kan agera vas eller kruka vilket ytterligare expanderar verket till ett sagodjur. Flora och fauna, skulptur och ting.

På fornnordiska ingick ugglefåglar i gruppen som kallades náttfuglar. Det finns något både komiskt och allvarligt med ugglor och hur man uppfattar dem. De har i äldre tro varit bärare av dåliga nyheter, det sades att de varslade om olycka eller död. Det är inte så svårt att förstå varför, deras nattliga aktivitet och otäcka läten kan skrämma den modigaste på en skogsstig om natten. Men det finns också exempel på mer lustiga eller snälla och såklart kloka ugglor. Kristalovas uggla ser snäll ut, om än lite slug på något vis.

De 15 ugglorna kommer att placeras i olika hem och på så vis förvandlas ytterligare beroende på miljön de får leva i. SAK har sedan 1832 lottat ut och sålt över 44 000 konstverk och på så vis skapat ett museum utan fast plats. Deras verksamhet bidrar på detta sätt till att samtidskonsten kan spridas i hela landet, en målsättning SAK delar med Konstfrämjandet.

Klara Kristalova föddes 1967 i Tjeckoslovakien och är baserad i Norrtälje. Hennes konst är en förening av folktro, mytologi och personliga berättelser. Skulpturerna, ofta keramiska eller utförda i brons, drar in betraktaren i en värld av mysterium och introspektion. Kristalova har tidigare ställt ut på museum och konsthallar runt om i världen, med soloutställningar på bland annat, SFMoMA, San Francisco, USA (2011), Bonniers Konsthall, Stockholm, Sverige (2012), Norton Museum of Art, West Palm Beach, USA (2015) och Gl Strand, Köpenhamn, Danmark (2017) Kristalova är just nu aktuell med grupputställningen The infinite woman på Foundation Villa Carmignac i Frankrike och deltar i kommande utställningen I follow the Sun – solrosor i konsten 1889-2024 på Artipelag i Stockholm.

Klara Kristalova
Utan titel
, 2024
Glaserad keramik
Ca 15 cm höga
Serie om 15, varav 14 till försäljning, ett verk till lotteriet i november
Pris 16 000 kr

Release 18 juni kl 12 per mejl till info@konstforeningen.se. Först till kvarn.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är Sveriges äldsta och största allmänna konstförening, grundad 1832. SAK Verk och SAK Edition är verk i begränsad upplaga, ett projekt i samarbete med svenska framstående samtidskonstnärer och en del i SAK:s verksamhet att stödja och väcka intresse för samtidskonsten.

Kontakt
För mer information och pressbilder, kontakta SAKs kommunikatör och samordnare Anna Hesselbom på anna.hesselbom@konstforeningen.se / 070 744 54 48, eller se SAKs pressrum här.