Jag är Stenart, Jelena Rundqvist

Platsen – en konferens om barns rumsliga rättigheter

År 2020 inkorporeras FNs barnkonvention i svensk lagstiftning. Hur kan institutioner, kommuner och pedagoger skapa en ökad känsla av egenmakt och självförtroende hos unga genom estetiska processer och pedagogiska samtal? Den 24 maj arrangerar Sörmlands museum tillsammans med Folkrörelsernas Konstfrämjande och regionerna Västmanland, Uppsala och Örebro en nationell heldagskonferens för personer som arbetar konstpedagogiskt med barn och unga.

Programmet består av föreläsningar och workshops arrangerade av konstnärer, arkitekter och projektledare som på olika sätt arbetar för barns självklara plats i samhället. Genom samtidskonst eller arkitektur öppnar de upp för undersökande processer tillsammans med barn och unga och fördjupar diskussionen kring barns fria lek, en stad för alla samt egenmakt och inflytande för barn. På konferensen delar de med sig av metoder och erfarenheter av hur de gått tillväga för att nå rätt målgrupper, vilken roll lekplatser och utemiljöer för barn har när en allt större del av leken sker online, vad konstnärer kan bidra med och hur platsen kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Många av dem arbetar tvärdiciplinärt och intresserar sig särskilt för hur konst kan fungera som kunskapsförmedlare för ny forskning.

Medverkande
Anna Törrönen (Konstfrämjandet Västmanland), Amanda Larsson (konstnär), Jelena Mijanović (Codesign), Jelena Rundqvist (konstnär), Jenny Grönvall (Bästa Biennalen), Johanna Uddén (Konstfrämjandet Uppland), Kristina Lindberg (Konstfrämjandet Bergslagen), Mireya Monserrat Escanilla (Konstfrämjandet Uppland), Per Hasselberg (Konstfrämjandet), Ruben Wätte (konstnär), Signe Johannessen (Art Lab Gnesta), SymbioLab (konstnärskollektiv)

Sanna Svanberg
0721 - 43 91 92