Bild från Klotterinstitutet, foto: Karin Bäckström

Konstfrämjandet Gävleborg får pris för sitt uppsökande arbete

Sedan två år tillbaka driver Konstfrämjandet Gävleborg och Backbeatbolaget projektet Klotterinstitutet. Vad som började som en alternativ konstutbildning har nu växt till en plattform där frågeställningar kring konst, kreativitet och demokrati undersöks genom workshops och evenemang. Klotterinstitutet är ett av flera exempel på hur Konstfrämjandet Gävleborg arbetar för att föra samman människor och ge fler tillgång till konsten i regionen. “Det är viktigt för oss att de som ska ta del av kulturen också ges makten att bestämma hur den ska se ut” säger Karin Bäckström, projektledare på Konstfrämjandet Gävleborg. I Kom till byn!, ett annat konstfrämjandeprojekt, samlades förslag på platser och aktiviteter in från boende i Edsbyn, Hofors och Österfärnebo. Tipsen riktades till en besökare som aldrig tidigare varit i orterna och blev grunden för samtal kring platsernas identitet, värde och framtidsutsikter – en motvikt till berättelsen om landsbygden som en tom plats där inget finns att göra.

Nu får organisationen pris för sitt konstfrämjande arbete i Gävleborgsregionen. De är mottagare av 2018 års Bror Ejve-stipendium. Bror Ejve var Konstfrämjandets förste chef. 1962 instiftades en fond i hans minne, och sedan 1994 förvaltas fonden av förbundsstyrelsen för Folkrörelsernas Konstfrämjande. Fondens syfte är att stödja konstfrämjande insatser i Bror Ejves anda – insatser som medför ett vidgat deltagande inom bildkonstområdet.

Stipendiet delas ut på Gävle Konstcentrum den 14e februari kl 17.00

I samband med utdelningen kommer Jon Perman och Karin Bäckström från Konstfrämjandet Gävleborg att presentera organisationens verksamhet.