Teckning av Fredrik Nordin.

Dit vinden tar oss – Öppning för Triennalens första utställning

Triennalen drar igång med program och mingel under öppnandet av utställningen Dit vinden tar oss på Västernorrlands museum lördag 21 maj. Öppningen markerar starten för Triennalen som under sommaren äger rum på ett flertal platser runtom i Västernorrland.

I utställningen deltar 13 av Triennalens totalt 33 konstnärer och de representerar en mängd olika röster och uttryck vilka tillsammans skapar en bild av samtidens diskussioner och den värld vi lever i. Säkert finns här också sådant som är oväntat och väcker nya diskussioner om vår tid, vår historia och vår framtid. Alla konstnärer som deltar i utställningen har en anknytning till Västernorrland, vilket syns i många verk som har en tydlig regional prägel.

Program lördag 21 maj

13.30 till 13.35: Kajsa Hartig, avdelningschef Museiupplevelse & Samlingar, Västernorrlands museum, hälsar välkommen.
13.35 till 13.40: Sebastian Andersson, konststrateg, Region Västernorrland.
13.45 till 13.55: Helena Byström, Konstfrämjandet.
13.55 till 14.00: Björn Norberg, curator.
14.00 till 14.10: Elin Kristoffersson, performance där hon framför ett utdrag ur sitt nya verk In silence we hear.
14.10 till 15.00: Utställningen öppnar, mingel med konstnärerna.
15.00 till 15.10: Sonia Hedstrand, läsning.

Medverkande konstnärer på Västernorrlands museum är Jenny Berg, Lisa W Carlson, Sonia Hedstrand, Margareta Klingberg, Linda Lasson, Jenny Lundgren, Emma Löfström, Fredrik Nordin, Josefine Östberg Olsson, Ina Palm, Birgitta Ricklund, Ida Rödén, Maria Sundström.

Pressvisning: fredag 20 maj kl. 14.00

För att anmäla intresse och för mer information vänligen kontakta Kajsa Hartig, avdelningschef museiupplevelser och samlingar på Västernorrlands museum.

kajsa.hartig@vnmuseum.se

Om Triennalen

Triennalen är en utveckling av tidigare Y-salong som visades vart tredje år på Västernorrlands museum. Totalt medverkar 33 konstnärer i Triennalen 2022, som sprider ut sig i länets alla kommuner och konsthallar. Första upplagan av Triennalen cureras av Björn Norberg som valt att arbeta tematiskt utifrån temat Vind.

Det är en tematik som kan tolkas på många olika sätt. Vinden är en tydlig symbol för riktningar, både framåt och bakåt. Vi har medvind eller motvind och luft under vingarna. Tillsammans med konstnärer som bor, har bott eller har en annan anknytning till regionen, har jag och alla andra som är inblandade i projektet fått möjlighet att blicka bakåt i historien, leta i ursprunget, följa rörelser i dåtid och nutid. Förhoppningsvis kan vi alla som besöker utställningen börja skönja den plats dit vi vill ta oss, förstå de vindar som blåser och vilka som motar oss dit och vilka som motar bakåt.
– Björn Norberg

Utöver konstnärerna som visas på Västernorrlands museum så deltar även Andreas Brännlund, Annikka Kronlid Arvidsson, Cecilia Björk, Cecilia Hultman, David Larsson, Cecilia Ömalm, Christian Bjärgö, Elin Maria Johansson, Elin Kristoffersson, Elme Ämting-Selja, Emilia Bergmark, Ingvar Sjöberg, Linnéa Therese Dimitriou, Maria Mäki, Mats Adelman, Max Book, Nina Svensson, Oscar Kaleva Karlsson, Ylva Westerlund, Ulla-Carin Winter.

Den första triennalen i Västernorrland arrangeras av Konstfrämjandet i samarbete med Västernorrlands museum, Apotekshuset Konst och Kultur Sollefteå, Härnösands konsthall, Kramfors konsthall, Sundsvalls museum, Timrå kommun, Ånge konsthall, Örnsköldsviks museum och konsthall, Region Västernorrland.

Läs mer om Triennalen här.
Läs om vernissagen här.

Helena Byström, Konstfrämjandet Västernorrland