foto: Jenny Vinterqvist.

Blånagla ARTfest 2024: 10års jubileum!

Konstfrämjandet Västernorrland arrangerar Blånagla ARTfest på den gamla dansbanan i Orrviken strax söder om Husum den 3 och 4 augusti. 27 konstnärer inom konst, musik och dans medverkar med nya unika verk som visas för första gången!

För tionde året tar Blånagla plats i Orrviken, med inbjudna konstnärer som i sitt arbete relaterar till platsen och dess tematik. Vi bjuder in till en konstfestival i dagarna två. Dansbanan som en gång byggdes som mötesplats för dans och musik lever upp en helg varje sommar. Publiken bjuds på samtida konst, dans, musik och film där alla verk har en anknytning till platsen och är inspirerade av ljuden och rörelserna i fabriken, bruksorten, arbete och arbetsliv, en massafabrik och livet runt den, skogen, industrins påverkan på miljö och människor, trä som material, och en dansbana vid havet. ”Inge blånagla, oklädd idag” – för en riktig arbetare var ”int’ nå’n vekling, han had’ blånagla” därav titeln till den första dansoperan på platsen 2014.

Blånagla ARTfest 2024 inkluderar bl.a.

• Filmen Blånagla, där vi kan ta del av den föreställning som skapades 2014 och som spelades ett antal somrar därefter.
  • Koreograf Anna Källblad har skapat solot, Unna för Unna, utifrån arbetets rörelser som då samlades in för dansaren Conny Jansson som var med i föreställningen för 10 år sedan.
  • Curatorn Niklas Östholm berättar om hur han och konstnären Henrik Andersson 2001 spårade upp trumpeten som blåste Eld Upphör i Ådalen 1931, vilken numera ingår i Arbetsrörelsens arkiv — varifrån vi har lånat den och ställer ut på Blånagla. Vad kan en trumpet i en utställning säga oss i dag?
  • Kompositören Henning Ullén har för Blånagla skrivit det nya stycket Ceasefire, för tre musiker, där han utgått från melodin i Eld Upphör, vridit och vänt på tonerna och skapat ett helt nytt musikaliskt verk i sex satser som har sin urpremiär på Blånagla.

• Håkan Bring Huczkowski relaterar till det obetalda arbetet runt fabriken i sin 3 tim långa performance Jag går och hänger tvätt.

• Ylva Westerlund premierar sin fim Beyond the shoreline of steel där vi ser hennes personliga relation till bruksorten, skogsindustrin och den brist på spöken som uppstår i sådana samhällen.

Medverkande: Håkan Bring Huczkowski, Ylva Westerlund, Mats Adelman, Nina Svensson, Sonia Hedstrand, Robert Nyberg, Mattias Andersson, Gideonsson Londré, Per Hasselberg, Niklas Östholm, Moa Brännström Ott, Mats Wikström, Sven Teglund, Jenny Vinterqvist, Olle Hiort, Helena Byström, Maria Sundström, Lisa Ullén, Johan Arrias, Henrik Olsson, Henning Ullén, Niklas Barnö, Alice Ullén, Anna Källblad, Conny Jansson, Elin Kristoffersson.

Läs mer om Blånagla ARTfest och medverkande på Konstfrämjandet Västernorrlands hemsida: https://vasternorrland.konstfr...

Kontakt: Helena Byström, Verksamhetsledare Konstfrämjandet Västernorrland.
Mail
: helena.bystrom@konstframjandet.se. Tel: 073 984 47 62