Pressvisning och öppning av utställningen Någon annan stans – Materiella tolkningar av Kina slott

Med start den 28 juni, i utställningen Någon annan stans – Materiella tolkningar av Kina slott, visar nio konsthantverkare/konstnärer sina verk på lustslottet Kina slott. Utställningen, som är resultatet av ett årslångt samarbete mellan Kungl. Hovstaterna och kursen Research Lab Craft på Konstfack, pågår till och med 22 augusti.

Pressvisning på Kina slott onsdag den 23 juni. Utställningen presenteras av konsthantverkarna/konstnärerna samt Bronwyn Griffith utställningsansvarig, Kungl. Hovstaterna och Anders Ljungberg, professor i konsthantverk, Konstfack.

Vi erbjuder tre olika tider under dagen, med max sex journalister per tillfälle:
1. 10.00–10.50
2. 11.00–11.50
3. 12.00–12.50

Vänligen anmäl ditt deltagande och vilken tid du önskar komma, senast tisdag 22 juni till: Maria Ulander, 08-402 60 59, 070-270 39 98, marknad@royalcourt.se

Medverkande konsthantverkare/konstnärer: Åsa Andersson, Sebastian Hägelstam, Vilda Kvist, Cecilia Levy, Kristin Larsson, Frida Lindberg, Kristina Lundsjö, Sameeksha Mehra och Eva Skärlund. Samtliga kursdeltagare i Research Lab Craft är professionella utövare med materialbunden praktik som fördjupat sin konstnärliga forskning med den historiska miljön som inspirationskälla.

Utställningsansvariga: Bronwyn Griffith, utställningsintendent, Kungl. Hovstaterna och Matt Smith, professor på Konstfack.

Kina slott gavs 1753 till den kulturintresserade drottning Lovisa Ulrika på hennes födelsedag. Ett lustslott som i samklang med 1700-talets trend i Europa speglar den europeiska fantasin om Kina. En perfekt plats för att fly vardagen och drömma sig bort, såväl under 1700-talet som idag. Deltagarna i Research Lab Craft-kursen har använt slottet och dess interiörer som utgångspunkt i sitt konstnärliga arbete där varje konsthantverkare/konstnär hittat kopplingar mellan slottet och sin praktik. Förhoppningen är att dessa verk berikar upplevelsen av Kina slott och uppmuntrar besökaren att se platsen med nya perspektiv.

Konstfack Research Lab Craft c/o Kina slott

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se