Maria Lantz ny rektor vid Konstfack

Maria Lantz ny rektor vid Konstfack

Regeringen har idag anställt lektor Maria Lantz som rektor vid Konstfack. Anställningen avser perioden 1 juni 2012 till och med den 31 maj 2018.

Maria Lantz är sedan tolv år anställd som lektor vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Hon arbetar på avdelningen MejanArc där arkitekter, formgivare och konstnärer vidareutbildar sig och där hon ansvarar för projektutbildningen Konst+Arkitektur.

Sedan 2008 är Maria Lantz prorektor på Kungl. Konsthögskolan och ingår i dess ledningsgrupp. Hon har varit ordförande i högskolans KU-nämnd sedan 2009. Vid sidan av arbetet på Kungl. Konsthögskolan är hon verksam som forskare, kritiker och konstnär/curator.

Konstfacks högskolestyrelse var enig, då den i mitten av december 2011, beslutade att föreslå Regeringen att utse Maria Lantz som ny rektor vid Konstfack.

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.