Konstfack siktar på världsutställningen 2010

– etablerar samarbeten för konstnärer och designers i Kina Konstfacks samarbete med två av Kinas främsta design- och konsthögskolor har lett till succé på konstbiennalen i Shanghai och ett prestigefyllt erbjudande om att arrangera Stockholms torg vid världsutställningen i Shanghai, Expo 2010. Sedan de inledande kontakterna med två av Kinas främsta design- och konsthögskolor: College of Architecture and Urban Design (CAUP) och Central Academy of Fine Arts (CAFA) har det gått blixtsnabbt. Diskussioner om en rad samarbetsområden inom såväl grundutbildning som forskning har påbörjats. I samarbetet finns även planer på att anordna gemensamma årliga seminarier. Ambitionen är att Konstfack så småningom, i likhet med länder som Tyskland, USA, England, Frankrike och Italien, ska öka sin närvaro i Kina, främst då Shanghai- och Pekingregionerna. Konstfacks rektor Ivar Björkman gläds åt samarbetet: – Vi vill ge våra studenter möjlighet att utbilda sig på fältet i Kina för att lära känna marknaden och etablera kontaktnät på plats. Men vi ska också undersöka möjligheter att erbjuda svensk utbildning till kinesiska studenter. I april kom inbjudan till Konstfack att delta i Shanghais konstbiennal 2006 som pågår för fullt. Konstfack deltar med fyra magisterstudenters arbeten. Konstfack har nu också fått erbjudande om att arrangera ett Stockholms torg vid världsutställningen i Shanghai, Expo 2010. Temat för utställningen - som pågår i sex månader och beräknas dra till sig 70 miljoner besökare - är hållbar utveckling av städer, med fokus på människa och natur i harmoni, ett område där Sverige ligger långt framme. – Detta öppnar förstås oanade möjligheter för Konstfack, men också för svensk konst och formgivning i Kina. Men projektet är mycket resurskrävande och vi behöver stöd av finansiärer, säger Ivar Björkman, som redan tagit de inledande kontakterna med presumtiva finansiärer. Frågor och pressbilder: Kontakta lektor Songping Lee på Internationella enheten, tel. 08-450 41 81, songping.lee@konstfack.se eller pressansvarig Mabel Selin, tel 08-450 41 14, mobil 070-850 15 40, e-post mabel.selin@konstfack.se Konstfack, LM Ericssons väg 14, T-bana Telefonplan. Tel. vx. 08-450 41 00. www.konstfack.se Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola med utbildningar på kandidat- och masternivå. Skolan som grundades 1844 har idag ca 900 studenter och 200 anställda.

Relaterat innehåll