Konstfack i Milano med besjälad design

Konstfack i Milano med besjälad design

8 studenter medverkar i Konstfacks utställning Design Anima i Milano. Under designveckan i april får nya talanger tillfälle att visa upp sig. Hela den internationella designvärldens uppmärksamhet riktas då mot Milano.

För åttonde året i rad är Konstfack på plats under den internationella designveckan i Milano. Åtta utvalda studenter ställer ut sina verk på det ansedda galleriet Rossana Orlandi i centrala Milano
 I utställningen Design Anima söker studenterna formens själ och utgår från hantverkets kulturella och historiska värde. Arbetsprocesserna har ofta varit långsamma och tidskrävande, i stark konstrast mot dagens konsumtionssamhälle och dess snabba massproduktion.

Ikko Yokoyama, utställningsansvarig och curator, säger:
- Genom själva hantverksprocessen och det kritiska tänkandet har studenterna försökt nå formens undermedvetna själ. Jag tror att det kan vara en av flera relevanta arbetsmodeller, när vi ska tackla samtidens frågeställningar.

Rektor Maria Lantz tillägger att Konstfacks utbildningar till stor del pågår i högskolans egna verkstäder och studios, där högteknologi möter material. Maria Lantz fortsätter:
- Det visar sig tydligt i år; Allt våra studenter visar i Milano är tillverkat av dem själva, i våra egna lokaler på Konstfack. Detta kan ses som unikt i en tid då designern ofta är separerad från de platser och villkor som omger själva produktionen.

Mer information samt pressbilder / Information in English: www.konstfack.se/milano

Medverkande studenter:
David Andrén (MA*, InSpace - Inredningsarkitektur & Möbeldesign): To the Pole
Golvlampor med långa ben som formats individuellt. Nyskurna remsor av björkträ har långsamt fått torka genom att fukten sakta sipprat ur. Lampskärmarna är gjorda av siden och beck, materialval som är inspirerade av ingenjör Andreés ödesdigra ballongexpedition mot Nordpolen.

Tobias Gutmann (MA, Storytelling - Grafisk Design & Illustration): Face-o-mat
I galleriets trädgård sitter Tobias redo med papper, penna och mynt till växel. Den analoga ”porträttmaskinen” bygger på samma principer som en fotoautomat. Upplevelsen blir gemensam och
bygger på samspel i motsats till avskildheten i en fotoautomat.  I Face-o-maten kan man bli ritad som en hybrid tillsammans med designikoner eller få ett fint porträtt.

Pierce Healy (Alumni, Jewellery + Corpus): The Clown Jewels
Piercekombinerar sin smyckekonst med humor. Med sina färdigheter i gravering och illustration skapar han en originell estetisk värld där djärvhet och taktilitet står i centrum.

Ammy Olofsson (KA**, Keramik & Glas): Whatcha Gonna Do, I'm the Bold Illusion
Genom sin skicklighet i glasblåsning kan Ammy liknas vid en alkemist som utmanar det flytande tillståndet. I sitt projekt undersöker hon det materiella kontra det immateriella. Hennes skimrande
glasobjekt inger en känsla av illusion, likt meteoriter eller mineraler.

Pål Rodenius (MA, InSpace - Inredningsarkitektur & Möbeldesign): The Dhurrie Chair
I The Dhurrie Chair möts indiskt traditionellt hantverk och modern design. Sitsen är gjord av organisk bomull färgad med växtfärger. Ramen är tillverkad av miljövänlig bambu-plywood. Resultatet blir en lekfull men sofistikerad sittmöbel.

Nick Ross (MA, InSpace - Inredningsarkitektur & Möbeldesign): A Mirror Darkly
Kan en skål med vatten användas som spegel? A Mirror Darkly undersöker spegelns historia och väver på ett poetiskt sätt in samtida design. Nicholas spegel är skapad av spunnen, patinerad koppar och digitalt tryckt spegel-laminat.

• Iina Vuorivirta (MA, Industridesign): Mass-Produced Individualism
Med avstamp i det massproducerade har Iina skapat lampor och kärl - alla med sin egen unika karaktär. Maskinellt tillverkade former som med handverktyg skurits till två objekt, medan leran fortfarande varit våt.

Hannah Waldron (MA, Textil i det utvidgade fältet): Map Tapestries
Hannah fascineras av kulturer där vävda textilier fungerat som berättelsebärare. Hennes egna bildvävnader är ett sätt att dokumentera upplevelser och tolkningar av landskap. De har inspirerats av resor, från New York till den japanska byn Minakami.

*Masterstudent **Kandidatstudent

Design Anima 9-14 april 2013
Spazio Rossana Orlandi, www.rossanaorlandi.com
Adress: Via Matteo Bandello 14, 201 23 MILANO, Italien
Öppet: kl 9-20 dagligen

Curator: Ikko Yokoyama
Grafisk form: Tobias Gutmann

Frågor: Kontakta curator Ikko Yokoyama, tel 08-450 43 53, mobil 070-191 10 09, e-post ikko.yokoyama@konstfack.se eller pressansvarig, Mabel Selin.

Facebook http://www.facebook.com/events/560085164013817/?fref=ts

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.

Relaterat innehåll