Internationell smyckekonst på Konstfack

Internationell smyckekonst på Konstfack

Konstnärer och designers från 28 länder visar upp sina verk på utställningen LINGAM. Här gör de sina högst personliga tolkningar av begreppet lingam, som oftast ses i form av en fallossymbol.

Nu öppnar LINGAM på Konstfack, en utställning som kretsar kring sex och fruktsamhet i dagens kultur. 125 konstnärer, designers och arkitekter från 28 länder tolkar en urgammal tradition då de ger sin bild av fruktbarhet.

Lingam är en av civilisationens äldsta religiösa symboler, som sedan den antika Induskulturen, symboliserat fruktbarhet. Lingam ses oftast i form av en fallossymbol. I Sydostasien har fallos en mer öppen innebörd än bara sex, där står lingam för en skapande urkraft knuten till den sexuella energi som finns hos alla människor. Professor Ruudt Peters, smyckekonstnär och professor i smyckekonst på Konstfack, som tagit initiativ till utställningen LINGAM säger:

- Vi lever i ett samhälle genomdränkt av sex. Jag tycker att vår västerländska syn på sex kräver en motbild och den motbilden kan konsten hjälpa till att framhålla. Lingam visar på en annan sida av fruktbarhet. Jag skulle vilja att det ursprungliga religiösa sammanhanget hamnar i fokus, där Lingam står inte bara för lust utan för liv och kärlek.

Välkommen till pressvisning måndag 7 september kl 10

För mer info se www.konstfack.se/lingam

När: LINGAM pågår 7-12 september. Öppet dagligen kl 9-17.
Var: Vita havet, Konstfack, LM Ericssons väg 14. T-bana Telefonplan.
Vernissage: fredag 11 september kl 17-20. Guus van den Hout, chef för museet Catharijneconvent i Holland, inviger utställningen.

Seminarium "Blood and Sperm" 9-12 september
I anslutning till LINGAM anordnar institutionen för Metallformgivning/Ädellab på Konstfack ett seminarium med tema voyeurism. Här ser man närmare på fenomenet kulturell voyeurism och till vilken grad det kan ses som en del av den mänskliga naturen. På seminariet diskuteras hur sensationalism kan användas som ett verktyg inom samtida konst. Inbjudna konstnärer håller workshops och föreläsningar.

Frågor? Kontakta professor Ruudt Peters (in English, please!), tel 0031-650 293 293, e-post info@ruudtpeters.nl