Intern utredning klar

Den interna utredning som startats på initiativ av Konstfacks rektor Ivar Björkman är nu klar. Utredningen visar att riktlinjerna för etiskt och juridiskt komplicerade projekt behöver tydliggöras och förbättras.

- Utredningen visar att det fel som vi begått består i att vi inte utarbetat tillräckligt tydliga riktlinjer för hur vi hanterar denna typ av projekt, säger rektor Ivar Björkman.

- Jag har beslutat att vi ska vidta följande åtgärder: för det första ska vi ta fram nya tydliga etiska riktlinjer som gäller för samtliga institutioner och högskolan som helhet. För det andra ska vi etablera ett etiskt råd för hela skolan med professorer, lärare, studenter och externa experter som också ska ta fram de nya etiska riktlinjerna. Som ett tredje steg ska vi vidareutbilda våra lärare i hur man hanterar studentprojekt som är etiskt och juridiskt komplicerade, säger Ivar Björkman.

Den interna utredning som nu ligger klar avser fallet med den student som simulerat en psykos. Utredningens bedömning är att institutionens riktlinjer varit för otydliga när det gäller handledarens ansvar att aktivt avstyra etiskt oacceptabla handlingar eller juridiskt svårbedömda projekt inom ramen för utbildningen. För de projekt som godkänns under handledningsprocessen kan studentens rätt att examineras på projekten inte ifrågasättas. I det aktuella fallet har studenten haft en kontinuerlig dialog med handledaren som i sin tur följt institutionens riktlinjer. Huruvida det sedan föreligger lagbrott utreds av andra.

I utredningen dras bland annat slutsatserna att samhällets resurser utnyttjats på bekostnad av akuta och verkliga behov. Konstfack kommer nu att överlåta åt högskolans jurist att inleda förhandlingar med Stockholms läns landsting.

När den interna utredningen inletts uppmärksammades ytterligare ett projekt med anknytning till Konstfack. Examensarbetet Territorial Pissing, en film av en före detta konstfackstudent, som visades på Vårutställningen 2008. Verket har inte ingått som en del i utredningen men utredningens resonemang är tillämpbart även här. Studenten handlade på eget bevåg utan att ha stämt av med eller underrättat handledaren. Konstfack har alltså inte begått vare sig etiskt eller juridiskt fel i detta fall. Enligt de nya riktlinjer som institutionen för Konst tagit fram och som gäller sedan hösten 2008 hade filmen inte visats eller examinerats idag, eftersom projektet inte var förankrat hos handledaren.

- Ett av konstens syften är att inte blunda för reaktioner lika lite som att reaktionerna får vara vägledande för vilken konst vi ska ha. Det finns nu en uppenbar risk att vi drar i en kreativ nödbroms på grund av trycket utifrån. Erfarenheter från andra lärosäten när sådant här händer visar på det. Det ska inte inträffa hos oss, säger Ivar Björkman.

- Konstfack som grundades 1844, har utbildat tusentals namnkunniga konstnärer, designers, konsthantverkare och bildpedagoger. Studenternas arbete har format och formar Sveriges identitet som konst- och designnation. Konstfack har en viktig roll att fylla och kommer att fortsätta att fylla den.

Fakta om utredningen
Syftet med utredningen har varit att granska om eventuella fel begåtts av högskolan. Ansvarsfrågan har belysts utifrån högskolans juridiska ansvar. Utredningen har även gått igenom och bedömt om de etiska riktlinjer som institutionen för Konst tagit fram och arbetar efter är adekvata.

Utredningen har letts av advokat Anders Stening. Följande personer från Konstfack har knutits till utredningen:
Professor Jonas Bohlin
Personalchef Ann-Charlotte Jense
Elisabet Nordwall, chef för avdelningen Utbildning och Information

Relaterat innehåll

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se
Konstfack is Sweden’s largest university for arts, crafts and design. Since 1844, we have educated a diverse range of professionals within these fields as well as art and sloyd teachers. We conduct both artistic and scientific education/research and currently have about 1000 students and 200 employees. www.konstfack.se