Hur ska morgondagens utbildningspolitik se ut?

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) och Konstfack bjuder in till debatt. Hur vill politiker och andra samhällsföreträdare verka för nytänkande när det gäller svensk högre utbildning? Ta del av diskussionerna när välkända politiska företrädare debatterar på Konstfack.

Sveriges universitets och högskoleförbund (SUHF) och Konstfack föregår Almedalen och bjuder in till en högskolepolitisk debatt med riksdagsman Leif Pagrotsky (s), riksdagskandidat Gustav Fridolin (mp), statssekreterare Peter Honeth och förbundsordförande för Centerstudenter Karin Ernlund (c).

I spåren av den globala finanskrisen och de akuta ekonomiska problemen i EU står Europa och världen inför stora utmaningar. Samtidigt betonas vikten av den högre utbildningens roll för alla samhällsområden liksom för långsiktig tillväxt och välfärd. Men hur ska morgondagens utbildningspolitik se ut? Och hur kan universitet och högskolor bidra till att Sverige ligger i framkant i världen – idag och i morgon? Var sker nytänkandet?

Högre utbildning är ett nationellt ansvar och har stor betydelse för samhället, inte minst för landets regioner. Men vilken syn på universitetens och högskolornas roll har de olika samhällssektorerna och politiska blocken? Och vilket nytänkande vill politiker och andra företrädare för samhället se när det gäller svensk högre utbildning? Detta är några av de frågor som kommer att tas upp under debatten på Konstfack den 2 juni.

Välkommen till debatt onsdag 2 juni kl 15–16.30

Vi öppnar dörrarna kl 14. Ta chansen att mingla och starta diskussionerna.

Moderator: Soledad Piñero Misa.

Var: Svarta Havet, Konstfack, LM Ericssons väg 14. T-bana Telefonplan.

Frågor: Kontakta projektledare My Lindh, tel 0702-78 64 40.

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) tillvaratar universitetens och högskolornas gemensamma intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs. 41 universitet och högskolor är medlemmar i denna samverkan på frivillig grund. Förbundet är en arena för diskussioner och ställningstagande i högskolepolitiska frågor. Universiteten/ högskolorna varierar i storlek och inriktning, vilket ger ett brett underlag för diskussioner i de många frågor som förenar dem. Förbundet arbetar internationellt genom European University Association (EUA) och det Nordiska universitetssamarbetet (NUS). Sveriges universitets- och högskoleförbund bildades 1995.

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.