Examensarbete av före detta student

Våren 2008 visades 175 examensprojekt på Konstfacks vårutställning. Ett av de verk som visades var den två minuter långa filmen "Territorial Pissing" där en svartklädd graffitikonstnär klottrar ner en tunnelbanevagn.

- Min första fråga till institutionen för Konst har varit om de på något sätt hade godkänt denna iscensättning, säger rektor Ivar Björkman. Det skulle i så fall vara mycket allvarligt, Konstfack ställer sig inte bakom examensarbeten som tillkommit genom olaglig handling.

Innehållet i examensarbetet var inte känt i förväg på den aktuella institutionen. Handledaren, som tog del av den färdiga filmen först vid examinations­tillfället, har inte känt till eller godkänt den iscensättning som filmen redovisar.

Vid examinationen ställdes frågor om studentens roll vid verkets tillkomst. Studenten vägrade att lämna uppgifter om detta. Det är därför inte klarlagt om verket tillkommit som ett led i en brottslig gärning eller bara återgett en sådan. Det är oklart om Konstfack borde ha tillåtit examination i den situationen och om det fanns laglig grund för att underkänna verket på grund av detta.

Frågan diskuterades inom lärarkollegiet och har också resulterat i etiska riktlinjer vid institutionen. Riktlinjerna tydliggör bland annat handledarens ansvar att redan från början klargöra "att skolan inte medverkar eller stödjer att sådant olagligt material alls visas då Konstfack på något sätt är inblandat".

Olof Glemme, prefekt för institutionen för Konst, framhåller att idag måste samtal om projekt föras innan projekten genomförs. Arbeten som tillkommit utan att följa den handledningsproceduren får inte examineras.

- Om det visar sig att det här verket tillkommit på olaglig väg skulle det alltså inte ha kunnat redovisas som ett slutprojekt idag, konstaterar Olof Glemme.

Många ställer sig frågan om det här är konst:

- En student vid en konstnärlig utbildning kan självfallet behandla ämnet graffiti i ett examensarbete, säger rektor Ivar Björkman. Lärare måste samtidigt klargöra för studenter att handlingar som vandalism inte får förekomma inom utbildningen och att arbeten med sådant innehåll därför inte kan godkännas.

- Frågan om vad som är olagligt eller inte har inget att göra med vad som är konst, säger prefekten Olof Glemme. Konstnärer och studenter lyder under samma lagar som alla andra.

Konstfack kan konstatera att beslutet att godkänna studenten utgjort ett så kallat gynnande beslut som inte kan återkallas eller ändras i efterhand.

Relaterat innehåll

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se
Konstfack is Sweden’s largest university for arts, crafts and design. Since 1844, we have educated a diverse range of professionals within these fields as well as art and sloyd teachers. We conduct both artistic and scientific education/research and currently have about 1000 students and 200 employees. www.konstfack.se