Done Anything Dangerous Lately? The Konstfack Forum on Creativity 2006 - Testing the Limits of Innovation

Nu är det dags för The Konstfack Forum on Creativity – ett symposium som tar järngrepp på frågan om var gränserna för innovationer går. En internationell panel med inbjudna auktoriteter från vitt skilda områden engageras i ett dilemma som bjuder på oväntade vändningar. Innovationer utmanar våra djupaste föreställningar och förändrar vårt sätt att leva. På symposiet The Konstfack Forum on Creativity 6-7 september ställer vi oss frågan om vår respekt för innovationer har gått för långt och gjort oss blinda för riskerna? Dag ett bjuder på paneldiskussioner kring ämnena The Future of Art, When Good Science Leads to Bad Results och McWorld or My World? I panelen finns representanter från områdena konst, design, vetenskap, näringsliv och politik. Bland annat ingår Inga-Britt Ahlenius, internrevisionschef i FN, Daniel Sachs, VD för Proventus och Ole Scheeren, delägare i OMA (Office for Metropolitan Architecture). Diskussionerna från dag ett ligger till grund för andra dagens Forum då panelen inför publik ska lösa ett för dem i förväg okänt dilemma. Konstfacks rektor, Ivar Björkman, förväntar sig ett par högintressanta dagar: – Omdaningen av det globala tycks göra oss fartblinda. Hänger vårt samvete verkligen med? Det räcker inte med att snillen spekulerar efter nobelfesten. Har konsten, vetenskapen, arkitekturen, det politiska, företagandet och designen några samvetskval, eller? Och hur går det egentligen till bakom kulisserna? Mer info och pressanmälan: Se www.konstfack.se/forum för program, ämnen och talare. För frågor och anmälan kontakta projektledare Ikko Yokoyama 08-450 41 47, mobil 070-191 10 09, e-post ikko.yokoyama@konstfack.se eller pressansvarig Mabel Selin, tel 08-450 41 14, mobil 070-850 15 40, e-post mabel.selin@konstfack.se När och var: The Konstfack Forum on Creativity pågår onsdag 6 september kl 9.30-17.30, med moderatorer Daniel Birnbaum, Ronald Jones och András Szántó. Torsdag 7 september, kl 17-19 med moderator András Szántó. Seminariet sker på engelska och äger rum på Konstfack. LM Ericssons väg 14, Telefonplan. Tel vx 08-450 41 00. www.konstfack.se Arrangör: Symposiet är initierat och organiserat av Konstfack och finansieras av SSES. Missa inte! Exklusiv föreläsning: Vi smygstartar vårt seminarium redan tisdag 5 september kl 18 med en öppen föreläsning av Ole Scheeren, arkitektbyrån OMA (Office for Metropolitan Architecture). Ett av OMAs mest omtalade projekt är China Central Television (CCTV) och Television Cultural Center (TVCC) i Peking.