Doktorsavhandling om Form & Formlöshet

Doktorsavhandling om Form & Formlöshet

Cheryl Akner-Kolers avhandling presenterar ett experimentellt forskningsprojekt som bygger på tre olika angreppssätt: det pedagogiska, det konstbaserade och det tvärdisciplinära. Hon redovisar ett formsystem av estetiska abstraktioner och visar på metoder och modeller som både stöder och ifrågasätter normativa koncept av skönhet. Cheryl Akner-Koler berättar: – Under första delen av projektet har jag kunnat integrera min undervisning på Konstfack med min forskning. Flera pedagogiska modeller med hög relevans för undervisning med ett praktiskt, estetiskt stöd för formgivning har tagits fram. Ett exempel är modellen Evolution of Form, som bygger på ömsesidig sammanvävning av geometriska och organiska strukturer, från enkla till komplexa. Studenter som arbetar med modellen utvecklar en bred erfarenhet inom formfältet vilket aktivt stödjer deras designprocess. Cheryl Akner-Koler är professor i teoretisk och tillämpad formlära vid Institutionen för industridesign på Konstfack. Hon är aktiv skulptör och har lett åtskilliga konst- och vetenskapsprojekt på teman som tomrum, oändlighet och komplexitet. Välkommen till Cheryl Akner-Kolers disputation på avhandlingen Form & Formlöshet onsdag 12 september kl 13.15 på Konstfack. Opponent är Edith Ackermann, professor i utvecklingspsykologi vid Universitetet Aix-Marseille, Frankrike och gästlärare på Massachusetts Institute of Technology i Boston, USA. Vill du ha ett exemplar av avhandlingen redan nu? Ladda ner valda delar på www.axlbooks.com/cak eller beställ ett gratisexemplar av cheryl.akner.koler@konstfack.se Boken kan även hämtas vid disputationen. Frågor: Kontakta professor Cheryl Akner-Koler, vid Institutionen för industridesign, mobil 070-279 83 76, e-post cheryl.akner.koler@konstfack.se eller pressansvarig på Konstfack (se Newsdesk).