Sofia Heinonens masterutställning ”Fuktig, stilla, vagga” öppnar 17 mars

Femte dagen koncentrerat arbete
Kapitulation
Jag är fri
Ju fler impulser desto närmare
Påminner mig om att allt är i förändring
Fuktig stilla vagga

Utställningen Fuktig, stilla, vagga är resultatet av Sofia Heinonens experimenterande inom måleri som tar avstamp i teman om ljus- och gestmåleri.

Ett återkommande inslag i hennes praktik är att genom måleriet återaktivera kroppsliga erfarenheter. Dukens större format förutsätter att hon villkorslöst går in i måleriet. Friktionen i processen är oundviklig och hon byter därför ibland ut sina penslar mot vardagsföremål som en matkniv, en tapetskrapa eller ett skottkärrsdäck. När penslarna väljs bort möjliggörs andra kontraster och resultat.

I ateljén slås Sofia Heinonen av kroppsliga förnimmelser av att befinna sig fysiskt på olika geografiska platser och slussas mellan fasta och tillfälliga knutpunkter i livet. Färgvalet kopplas sedan starkt an till en tillvaro mellan natur och stad. På landet är dygnsrytmen och ljusets övergångar mer närvarande. I staden upplever hon aldrig riktigt mörkret och inte heller tystnaden. Avsaknaden påverkar hennes måleri genom intresset för ljuset och färgval sprungna från naturen.

Sofia Heinonen
(född 1987) arbetar med måleri. Innan Konstfack studerade hon vid Konstakademien i Bergen.

Öppettider:
18–21 och 24–27 mars kl 12–16
22–23 mars kl 16–20

Contact: www.sofiaheinonen.com, sofia.e.heinonen.info@gmail.com, Instagram: sofia.heinonen

Galleri Konstfack, Tellusgången 16, tunnelbanestation Telefonplan