Konstfack säger nej till högskolestiftelser

Konstfack säger nej till Utbildningsdepartementets förslag om att erbjuda svenska lärosäten möjlighet att ombildas till högskolestiftelser.

- Man vinner inte kvalité i utbildning och forskning eller blir ett presigefullt "Harvard" genom att privatiseras, säger Maria Lantz, rektor på Konstfack.

- Visserligen har den statliga myndighetsformen vissa begränsningar, men dialogen med regeringen ser vi som en viktig del av vårt uppdrag. För att säkra en fri och demokratisk utbildningstradition – finansierad av skattemedel - är myndighetsformen därför att föredra framför en privat stiftelse. Vi ser dock fram mot ökad autonomi genom andra reformer. Då skulle Konstfack exempelvis kunna starta en Konstfacksbutik eller driva förlagsverksamhet, vilket är svårt idag, säger Maria Lantz.

Ladda ner och läs Konstfacks yttrande: www.konstfack.se/Templates/Konstfack/Pages/GetReferralDoc.aspx?fileRef=18126&extension=.pdf

Läs departementspromemorian "Högskolestiftelser - en ny verksamhetsform för ökad handlingsfrihet": www.regeringen.se/sb/d/16736/a/220009