Katarina Nord konfronterar och aktiverar i sin kandidatutställning på Konstfack

Katarina Nord konfronterar och aktiverar i sin kandidatutställning på Konstfack

Jag och Natalija

I utställningen Jag och Natalija iscensätter Katarina Nord ett privat rum i det offentliga och förflyttar betraktaren från den vita konstkuben till en omsorgsfull men ambivalent situation.

Jag och Natalija var nära vänner under tonåren. Nu möts vi igen för att porträttera hur vi umgicks. Vår vänskap iscensätts för att återskapa den intima närvaro jag minns. Natalija sminkar mig, på min begäran.

Genom performativt arbete med video och rumsliga installationer strävar Katarina Nord i sin praktik efter att både konfrontera och aktivera betraktaren genom att behandla intimitet, sexualitet och tabun i det offentliga rummet. Hon går sista året på Konstfacks kandidatprogram i konst och tar sin examen i vår.

Vernissage måndag 23 februari på Galleri Konstfack kl 17-20.

Öppet: tis-sön 12-16:30, t o m 1 mars. Välkommen!

Galleri Konstfack LM Ericssons väg 14/Dialoggatan 7, t-banestation Telefonplan, Stockholm.