Kandidatutställningar i konst, vernissage den 15 oktober – Fredrik Odenius, Henrik Söderström och Sebastian Eklund

Nyhet -

Alien Beauty av Fredrik Odenius
Det finns tomt rum på Konstfack som måste fyllas. Har man ett tomt rum att fylla öppnas ett tomt rum inuti i en. Mynningen är en såryta, där inuti och utanför möts. Jag börjar fylla. Vart yttrande jag gör i tomheten, ekar som en fråga tillbaka till mig. För var rörelse i materialet krusar sig ytan av mitt förstående. Var gång jag placerar ett ting faller detsamma ner i mitt inre, förskjuter tyngdpunkten och jag får byta ben att stå på. När jag riktar spotlighten mot verket, lyser den genom mina ögon in i mig. Den tittar på mig, allt i rummet ser mig. Genom den öppna sårytan läcker ljuset och tingen in och mitt inuti läcker ut.
Utställningen Alien Beauty är ett test av hermeneutikens möjlighet att genom skulptur hitta mynning mellan tingens och upplevelsens värld. Jag uppehåller mig vid det varaktiga i tradition, de bestående ting som ritualer lämnar efter sig och försöker hitta förståelse utan ambitioner mot kunskap.

its never 2 late av Henrik Söderström
En utsaga som inte bär på något budskap, men som inte kan få finnas utan att förstås. Den uppfordrar, den vill bli hörd, men rösten som ropat är redan borta. Ekot klingar av. Signalen blir svagare. Den vill skrivas in i en mening men kan bara vara ett avslut.

En magnet ritar tecken. Partiklar kastas om, vågformer alternerar mellan positiv och negativ. Brus fyller utrymmet mellan orden. Meningar avgränsas, tilldelas enskilda värden. Ja/nej, 1/0. Binära beståndsdelar formar nya tecken, separerade från bruset. Meddelandet kan identifieras, överföras och återskapas på artificiell väg.

En ton klingar ut, en annan tar vid. När melodin är fullbordad är den förbi. Allting förstås i relation till en avsaknad, det som försvunnit eller det som ska komma. Men i skuggan, på tröskeln mellan nu och då, livet och döden, flockas bilder och ord, slingrar sig kring varandra, bildar outtalade meningar.

Den ljusa väven av Sebastian Eklund
De stod i gläntan. På alla år av ormbunkar.

Någonstans och någon gång hade han läst om djurens ögon som de nu kunde se skimra likt sjunkna stjärnor. Där fanns inga kroppar. Inga siluetter. Inga skuggor utöver den enda.

De bär en ljus väv där. Alldeles bakom näthinnan. En väv i vilken varje sken ska speglas för att registreras på nytt, förstärkt.

Välkommen till Galleri Konstfack och Nya galleriet i Tellusgången 12 och 16, bredvid Konstfack på Telefonplan. Vernissage torsdag 15 oktober 1620.

Övriga öppettider i oktober: Fredag 16 kl 14–18, lördag och söndag 17, 18 kl 12–16, måndag 19 STÄNGT, tisdag och onsdag 20, 21 kl 14–18, torsdag 22 kl 15–18, fredag 23 kl 14–18 + LUNCHVISNING kl 12 och lördag 24 oktober kl 12–16.

Max 10 personer åt gången i varje lokal. Välkommen!