Förgänglighet och färgrädsla i Alejandro Montero Bravo och Siri Denmans BFA-utställningar på Konstfack

Bachelor of Fine Art-studenterna Alejandro Montero Bravo och Siri Denman om korta ögonblicks förgänglighet och saknaden av det annorlunda.

Alejandro Montero Bravo
"A virtual absence of colour is depressing and when the world turns grey we are instinctively conditioned to draw in and prepare for hibernation. Unless the precise tone is right, grey has a dampening effect on other colours used with it. Heavy use of grey usually indicates a lack of confidence and fear of exposure."

Utställningen I wish this was on my way to work handlar om saknaden av något annorlunda, något som bryter mönstret, och varför vi är rädda för färger. Hur påverkar det oss att formas till att se enhetligt tänkande som det rätta medan att bryta mönstret innebär risken att hamna i utanförskap.

- Jag visar skulpturer i starka färger där jag hämtat inspiration från färger som jag saknar i min omgivning och som jag anser är tabubelagda som en del av det vardagliga. Formerna ska kännas organiska och jag vill att de ska upplevas som något bortom vår uppfattning av den klassiska naturbilden. Detta för att påvisa hur pass enhetlig vår stadsbild är, menar Alejandro Montero Bravo.

Vita havet t o m 30 januari, vernissage fredag 23 januari kl. 17

Öppettider lördag–söndag 12–17, måndag–fredag 10–17

Siri Denman
visar på Galleri Konstfack verket Hanna och Ingrid, en projicerad loop. I sina arbeten uppehåller sig Siri Denman vid detaljer, minnen och skörhet, vänskap och förgänglighet. Hanna och Ingrid är ett kort ögonblick som lika mycket återupprepas om och om igen som försvinner om och om igen.

Galleri Konstfack, t o m 31 januari, vernissage 23 januari kl. 16–20

Öppettider lördag–fredag 10–16