En fanfar för bilderbokens framtid

En fanfar för bilderbokens framtid

I höstas lanserades boken En fanfar för bilderboken. Syftet var  att bidra till samtalet
kring bilderboken som konstart, medium och skönlitteratur.

I ett brett samarbete tar vi nu nästa steg för att fördjupa bilderbokskompetensen hos läsare, kritiker, förlagsredaktörer och bilderboksmakare. Flertalet av bokens författare och en rad föreläsare från Konstfack presenterar tillsammans med inbjudna gäster nya tankar och perspektiv på bilderboksmediet och dess utveckling. Seminariedagen avslutas med vernissage för en bilderboksutställning med verk av framtida debutanter. Studenter från Konstfack och HDK - Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet, presenterar utställningen.

Medverkande:
Anna-Clara Tidholm, John Swedenmark, Gro Dahle, Gunna Grähs, Karin Cyrén, Siri Ahmed Backström, Karin Ahlin, Emma Rendel, Joanna Rubin Dranger, Ann Forslind, Linda Holmer, Lennart Eng, Maria Laukka, Ulla Rhedin, Lena Eriksson och utställande bilderboksstudenter från Konstfack, Stockholm och HDK.

Dagen är ett samarrangemang mellan Konstfack och Nordiska Akvarellmuseet med stöd av Alfabeta Bokförlag, Svenska Tecknare, HDK, Nationalmuseum, Svenska barnboksinstitutet och Kultur i Väst.

Du hittar programmet för seminariet här: http://www.konstfack.se/sv/Aktuellt/Kalender/2014/bilderbokens-framtid/

För mer information: Kontakta projektledare Karin Ahlin, tel 073-933 96 29, e-post karin.ahlin@konstfack.se

Illustratör poster: Mikael Sundblad, Nathalie Ruejas & Freja Wilhelmsson