Björn Hellström publiceras i JAPR

Björn Hellström, professor på Konstfack, får en refereegranskad forskningsartikel publicerad i den ansedda vetenskapstidskriften JAPR (Journal of Architectural and PlanningResearch). Artikeln är kopplad till ett forskningsprojekt, finansierat av Vetenskapsrådet, där han bland annat gjorde fyra permanenta ljudkonstinstallationer i Stockholm.

Artikeln i JAPR, "Akustiska Designartefakter och metoder för urbana ljudlandskap: en fallstudie om ljudens kvalitativa dimensioner", handlar om hur stadens ljud kan hanteras i planeringsprocessen för att främja en hållbar stadsutveckling av rum med möjligheter till kontakt, vila och rekreation.

Städernas bullerutsatta miljöer är ett växande problem och utgör idag ett hot mot vårhälsa. Ljudnivåerna är i de flesta stadsparker så höga att de inte kan tjäna som rekreativa miljöer, ett problem som gäller alla större städer i Europa. Målet är att undersöka hur vi påverkas av kombinationen trafik- och naturljud, i stadens parker och torg.

Projektet slår in på ett nytt spår genom att anlägga en interdisciplinär metodik, vilken omfattar arkitektonisk analys och konstnärliga experiment, liksom en psykoakustisk metod för utvärdering av rumsliga, estetiska, perceptuella och emotionella effekter för de som vistas på offentliga platser. Projektet skaockså ses från ett hållbart stadsutvecklingsperspektiv.

I denna artikel presenteras en stor fallstudie, genomförd på Mariatorget i Stockholm. Den grundläggande idén är att påvisa olika typer av lyssnareffekter som uppstår då man distribuerar ljud via högtalare. Hypotesen är att det är möjligt att ”göra” trafikljud ohörbara eller svagare, genom att påverka lyssnarens uppmärksamhet, via så kallad informationsmaskering. På lång sikt handlar projektet om att skapa en vetenskaplig grund för handlingsplaner, avsedda för stadens parker och liknande platser, med målet att utforma urbana ljudlandskap som erbjuder möjlighet till avkoppling.