Bakom ytans glans i Giulia Cairones kandidatutställning på Konstfack

Bakom ytans glans i Giulia Cairones kandidatutställning på Konstfack

I utställningen Mystic Caress visar Giulia Cairone en serie fotografier kombinerade med skulpturer skapade av tvål och kosmetiska produkter. Materia struktureras, förpackas och omvandlas till smäckra ting. Bakom ytan och glansen gömmer sig processer och rörelser. Hon kokar, blandar, häller upp, kokar om och förvandlar.

Cairone intresserar sig för skönhet och renhet i motsättning till smuts och äckel. Våndan för smuts är psykologiskt rotad. Bilden av skönhet och renhet intresserar henne främst i förhållande till kvinnlighet. Ett normativt förkroppsligande av kvinnan som ämnar skapa en bild av kvinnlighet befriad från kroppsvätskor, kroppslukt, menstruation etcetera som avlägsnas/förträngs med hjälp av diverse skönhetsprodukter.

Du är min hjältinna, den jag ser upp till och vill vara som. Vi balanserar på samma ofullständighet, i våra brister gömmer sig den fullkomliga styrkan.

Giulia Cairone går sista året på Konstfacks kandidatprogram i konst och tar sin examen i vår. Hon undersöker de privata rummen, beröring, känslor och minnen. Drivkraften är motsättningarna mellan äckel och skönhet, fantasi och verklighet, hur kroppen talar till tingen och tvärtom.

Vernissage måndag 9 februari på Galleri Konstfack kl 17-20. Öppet: tis-fre 10-17, lör-sön 12-17. Mystic Caress pågår t o m 15 februari. Välkommen!

Bachelor Exhibition Fine Art Giulia Cairone, Galleri Konstfack. Opening Monday 9 February 17-20. Opening hours Tue-Fri 10-17, Sat-Sun 12-17, until 15 February. Welcome!

Galleri Konstfack LM Ericssons väg 14/Dialoggatan 7, t-banestation Telefonplan, Stockholm.